Heel de wereld drinkt binnenkort uit Limburgse ‘Kambukka’ drinkflessen

CEO Stijn Lowette: “Kinderen zijn al jaren verplicht om drinkbekers mee naar school te nemen. De generatie die 10 jaar geleden gestart is met drinkbekers meenemen, zijn ondertussen 16-20 jaar”
Mine Dalemans CEO Stijn Lowette: “Kinderen zijn al jaren verplicht om drinkbekers mee naar school te nemen. De generatie die 10 jaar geleden gestart is met drinkbekers meenemen, zijn ondertussen 16-20 jaar”
Kambukka, zo heet het Limburgse drinkflessenmerk dat zopas gelanceerd werd in België, maar ook meteen in China, het Verenigd Koninkrijk, Rusland, Nederland en zelfs Dubai. Kambukka verlegt de grenzen van het huidige aanbod in een steeds groeiende markt van herbruikbare drinkflessen.

Euh, Kambukka? Dan denk ik niet meteen aan een drinkbeker? “Het eerste deel (Kam) komt van kameel door de link van water en waterdrager”, vertelt CEO Stijn Lowette. “Het tweede deel mag vrij geïnterpreteerd worden en zorgt voornamelijk voor een leuke en trendy klank. Nog belangrijker was bij het uitvinden van de naam dat het niets fout mocht betekenen in eender welk land of werelddeel en dat de naam makkelijk uitspreekbaar is voor iedereen en dat uiteraard het woord makkelijk als merk en URL (website link) geregistreerd kon worden. Vandaag kom je altijd bij Kambukka.com uit als je het opzoekt in Google en dat heeft een heel groot voordeel. Kambukka werd als bedrijf 10 jaar geleden opgericht. Maar In 2018 werd het pas echt een drinkbekermerk. Het bedrijf werd in 2009 opgericht door Stijn en Stan Lowette. Slechts enkele maanden na de oprichting vervoegden Tom Hoogmartens en Evy Michiels de rangen. Drinkbekers waren enkel nog maar in de Verenigde Staten populair. Maar deze vier Limburgse ondernemers zagen toch al een toekomst in het gebruik ervan.”

Enkele drinkflessen van Kambukka.
Mine Dalemans Enkele drinkflessen van Kambukka.

Schoon en duurzaam

Wat is er mis met een gewone drinkbus? “Op zich helemaal niets. Integendeel, elke wegwerpverpakking die we kunnen uitsparen is een goede zaak, dus we kunnen alleen maar blij zijn met het stijgende gebruik ervan”, zegt Lowette. “Maar er zijn echter te veel producten van minderwaardige kwaliteit. Dat klinkt arrogant maar het is wel een feit. Wij werken niet enkel met hoogwaardige materialen, we letten ontzettend op het gebruiksgemak en op de afwerking en combineren dat met heel trendy ontwerpen. Een drinkbeker, of het nu voor koffie, thee of water is, moet handig zijn in het gebruik, moet je makkelijk schoon kunnen maken en moet ook duurzaam. Te veel producten zijn enkel gebaseerd op vormgeving of zijn slecht gemaakt waardoor ze gaan lekken of zelfs gewoon vies worden door het gebruik van minderwaardige materialen. Gevolg is dat de klanten ze al snel weggooien.”

Er zijn te veel producten van minderwaardige kwaliteit.
Wij werken niet enkel met hoogwaardige materialen, maar letten
ook op de afwerking en het gebruiksgemak

Stijn Lowette, CEO Kambukka

Drinkbekergeneratie

“Kinderen zijn al jaren verplicht om drinkbekers mee naar school te nemen. De generatie die 10 jaar geleden gestart is met drinkbekers meenemen, zijn ondertussen 16-20 jaar. Zij zijn het gewoon drinkbekers te gebruiken en kennen de problemen van lekkende drinkbekers. Ze lopen er ook elke dag mee rond en vinden het belangrijk om eens te kunnen afwisselen. Bij ons kan zowel de trendy fashionista terecht die hippe gebloemde motieven graag ziet, als de flashy sporter of de outdoorliefhebber die enkel degelijkheid en functionaliteit wenst. Ook voor de kids hebben we Kambukkaflessen met speelse figuurtjes er op. Veel merken focussen zich ook voornamelijk op de hype rond ecologie en vergeten dat op de lange termijn de consument wel beseft dat het beter is om een drinkbeker mee te nemen, maar dat hij of zijn vooral een degelijk en mooi exemplaar willen meenemen.” Schol!

Stijn Lowette van Kambukka bij enkele drinkbekers.
Mine Dalemans Stijn Lowette van Kambukka bij enkele drinkbekers.

.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.