Hasselt en PXL willen studenten laten pendelen met zelfrijdende auto’s: “Onze kleine stad is de ideale proeftuin voor nieuw vervoersmiddel”

Een zelfrijdende wagen scant de omgeving en weet wanneer een ander voertuig nadert.
Kos Een zelfrijdende wagen scant de omgeving en weet wanneer een ander voertuig nadert.
Ooit was Hasselt de stad van de gratis bussen van wijlen Steve Stevaert. Maar kersvers burgemeester Steven Vandeput (N-VA) wil van Hasselt opnieuw een stad maken die pionier is het op het vlak van mobiliteit, door te experimenteren met de zelfrijdende auto. Een Amerikaans bedrijf wil de Limburgse hoofdstad gebruiken als proeftuin in Europa. Hogeschool PXL wil eveneens in een onderzoeksproject stappen om studenten te laten pendelen met zelfrijdende wagens.

Het rekeningrijden is voorlopig afgevoerd en ook de spartacus-tramlijn naar Maastricht is geen prioriteit meer voor burgemeester Steven Vandeput (N-VA). In een verkiezingsinterview met Het Laatste Nieuws, dat binnenkort verschijnt, laat hij zijn licht schijnen hoe hij de toekomst van de mobiliteit in Hasselt en de Limburgse regio dan wél ziet. Daarin blijft een belangrijke mix van openbaar vervoer en fietssnelwegen noodzakelijk. Maar wat hem betreft mogen de Europese professoren binnenkort alweer naar Limburg komen, om de unieke Hasseltse aanpak van de mobiliteit te bestuderen. Deze keer niet meer voor gratis bussen, wel voor de nieuwe manier van rijden.

“We hadden dit in ons bestuursakkoord staan,” zegt Steven Vandeput. “Het klonk eerst misschien nog futuristisch. Maar Hasselt moet voor ons écht een proeftuin worden voor zelfrijdende auto’s. We hebben daar als kleinere stad zelfs de ideale omvang voor. Er zijn al goede gesprekken geweest met enkele bedrijven. En vanaf nu wordt de interesse dus echt concreet. Een Amerikaans bedrijf - waarvan ik de naam voorlopig nog niet kan noemen - ziet Hasselt als een geschikte uitvalsbasis. Wat ons betreft zijn ze meer dan welkom.”

Carpoolen

Niet alleen de Amerikanen hebben interesse. “Ook de Hogeschool PXL heeft al plannen met een gelijkaardig  project. Zij zitten vaak met het probleem dat studenten tussen verschillende campussen in en net buiten de stad moeten pendelen. Dat zorgt voor veel parkeerdruk en extra autoverkeer in ons centrum. Heel vervelend. Samen gaan we bekijken of we die studenten straks niet samen in een zelfrijdende auto’s kunnen laten stappen,” aldus Vandeput.

Voortrekkersrol

De wagens zonder chauffeur zien we allicht nog niet dit jaar in het Hasseltse straatbeeld verschijnen. “Er komt heel wat bij kijken”, beseft de burgemeester. “Vooreerst moet de wegcode nog aangepast worden, omdat die auto’s op dit moment niet reglementair onze wegen op kunnen. Ook de infrastructuur moet mogelijk op een aantal plaatsen worden aangepast. Maar ik geloof wel dat we deze nieuwe manieren van verplaatsen in Hasselt moeten onderzoeken, en dat we daarin een voortrekkersrol kunnen spelen. 




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • chris delanghe

    Dat ze eerst maar een heel goede verzekering nemen voor de mogelijke dodelijke gevolgen van hun testen. Misschien beter eerst even een proefprojekt laten draaien in een industriezone waar er niet teveel voetgangers zijn. Hou dat soort ongeleidde projectielen zo ver mogelijk uit de stadskernen!!!

  • Rudi Bollaerts

    Maak de stad gewoon verkeersvrij ,je zegt het zelf het is een kleine stad, centrum diameter gezien een 700 m zulke afstand kan je toch te voet doen ,veel mensen gaan wel naar de fitness om af te slanken maar om te winkelen willen ze aan de deur kunnen stoppen.Geef de stadskern aan voetgangers en fietsers en laat de auto's uit de kleine ring .