Deze maand geen alcohol in Koks&Tales

COCKTAILBAR ZET IN OP MOCKTAILS VOOR 'TOURNÉE MINÉRALE'

Rob Biesmans schudt een shaker achter zijn bar. Deze maand zal daar geen alcohol in zitten, tenzij je er expliciet om vraagt.
Foto Borgerhoff Rob Biesmans schudt een shaker achter zijn bar. Deze maand zal daar geen alcohol in zitten, tenzij je er expliciet om vraagt.
Een café zonder bier: doen we niet in ons Belgenlandje. Maar een cocktailbar zonder alcohol? Doen we dan weer wel, en dat in Koks&Tales van Rob Biesmans. In het kader van 'Tournée Minérale' schenkt hij vier weken lang enkel nog 'mocktails', oftewel cocktails zonder alcohol. "En ik verwacht dat het hier even druk blijft."

Meer dan 110.000 mensen hebben al ingetekend op Tournée Minérale, met als doel alcohol een maand te schrappen ten voordele van kankeronderzoek. Maar de horeca is verdeeld. Een leuke uitdaging voor de ene, broodroof volgens de ander. Biesmans kiest er echter voor om de uitdaging vol aan te gaan, en schrapt alles wat alcohol bevat van de kaart.


"Normaal bieden we vijftien cocktails - waaronder twee mocktails - aan", vertelt hij. "Maar die kaart verdwijnt nu een maand in de kast. In de plaats bieden we een achttal mocktails aan, gebaseerd op gerechten zoals 'stoofvlees met frieten en mayonaise'. Ga ik nu alle flessen sterke drank leeggieten in de wasbak? Dat nu ook weer niet. Er zal een basisvoorraadje zijn - ik sla geen stock in voor deze maand -, dus wie dat echt wenst, zal nog expliciet om iets sterkers kunnen vragen. Maar we gaan alcohol niet aanbieden of promoten."

Geen 'drank' nodig voor drankje

En dat is ook niet nodig, meent Biesmans. "Kijk, als je volop alcohol proeft in een klassieke cocktail, dan is die gewoon slecht gemixt", legt hij uit. "Je kan dus perfect een lekker drankje bereiden zonder 'drank'. Ik zie het dus ook als een uitdaging om eens met andere producten aan de slag te gaan en daar iets smakelijks en alcoholvrij mee te presenteren."


Het 'duwtje' kreeg Biesmans van zijn eigen klanten. "Het cliënteel bestaat hier voor goed 75 procent uit vrouwen, en die durven al eens sneller naar een mocktail te grijpen", klinkt het. "Toen ik een ballonnetje opliet, waren de reacties meteen positief. Voor velen was het een kans om eens met een grotere groep naar hier af te zakken. Ik verwacht dus dat het zeker druk blijft. Op termijn wil ik bovendien het aantal alcoholvrije dranken op de kaart optrekken tot zeker vier."


Over de uiteenlopende meningen in horecaland, kan Biesmans kort zijn. "Ik denk dat dit eerder een bewustmakingscampagne is", zegt hij. "Het gaat dus niet zomaar om 'iets verbieden'. En ja, er zijn al veel hypes en actieweken rond voeding. Maar met dit initiatief steun je kankeronderzoek, een ziekte waar iedereen van dichtbij of veraf mee geconfronteerd wordt. Dat is de moeite waard om wel mee aan de slag te gaan."