Chauffeurs bpost Limburg leggen werk neer... omdat ze minder mogen werken

De busjes van bpost Limburg bleven vandaag op stal.
Karolien Coenen De busjes van bpost Limburg bleven vandaag op stal.
Door een spontane staking bij bpost in Limburg ontvingen inwoners van verschillende gemeenten hun post vanochtend met vertraging. De chauffeurs legden gisterenavond het werk neer omdat ze niet opgezet zijn met onder andere de vermindering van het aantal werkdagen. “Het is de gewoonte dat mensen 6 op 7 werken.”

De dertig chauffeurs van bpost in Limburg besloten dinsdagavond om 22 uur het werk neer te leggen en woensdagochtend niet uit te rijden. In grotere kantoren zoals die van Hasselt, Genk, Sint-Truiden en Lummen kan de levering alsnog later plaatsvinden aangezien zij al bevoorraad zijn. Kleinere kantoren kunnen dan weer niet garanderen dat inwoners hun post vandaag ontvangen.

De reden voor de staking is de ontevredenheid van het Limburgse personeel over de vermindering van het aantal werkdagen en het nieuwe distributiemodel. “Enerzijds is er het feit dat het bij transport de gewoonte is dat mensen op vrijwillige basis zes op zeven werken. Bpost wil daar nu op terugkomen en dat terugschroeven, maar de mensen willen dat in de toekomst blijven doen”, zegt Jean-Pierre Nyns, algemeen secretaris van ACOD Post. “Het personeel, en dan vooral de hulpmannen, krijgt slechts twintig vakantiedagen per jaar. Om toch enkele extra dagen thuis te spenderen, maakt het personeel graag overuren om die vervolgens in te zetten als bijkomende vakantiedag”, aldus Nyns. “Maar momenteel is er dus discussie over de legaliteit van deze methode.”

Jobverlies

Anderzijds komt er in het kader van het nieuwe distributiemodel, waarbij de postbode niet elke dag langskomt, een tsunami van veranderingen op hen af. “Ze zullen niet meer het werk doen wat ze nu doen”, zegt Nyns. “Volgens het model krijgen de chauffeurs minder taken omdat heel wat activiteiten naar postbodes of zelfs externe bedrijven dreigen te gaan. Een aantal kantoren zal bijvoorbeeld zelf briefwisselingen en kranten moeten komen halen in plaats van transport. Hierdoor vreest het personeel jobverlies.”

Solidariteitsactie

“Onze spontane staking van vannacht was een solidariteitsactie voor de hulpmannen", zegt chauffeur Bert Stroobans. “Hoewel iedereen de gevolgen zal dragen van het nieuwe distributiemodel, krijgen vooral zij het hard te verduren met het kleinere aantal werkdagen. De hulpmannen moeten immers vijf dagen van hun verlof verplicht opnemen in januari. Daardoor kunnen ze in de zomervakantie slechts vijftien dagen bij hun gezin zijn." Bovendien zullen de hulpmannen de vermindering van het aantal werkdagen volgens Bert ook in hun portefeuille voelen. “Tweemaal per maand mag er een zesde dag vrijwillig gewerkt worden. Op die manier bouwt iedereen die dat wil maandelijks twee dagen aan overuren op. Indien de directie dat zou wegnemen, verliezen de vrijwilligers jaarlijks een maandloon.”

Overleg

Dinsdagnacht heeft nog druk overleg plaatsgevonden, maar het personeel was daar niet tevreden mee. “De eerstkomende uren en dagen zal er nog veel overleg nodig zijn om uit deze impasse te raken”, aldus Nyns. De directie van bpost betreurt de werkonderbreking en probeert vooral de impact op de klanten te beperken. “Voorlopig spreken we ons nog niet uit over de staking, maar we benadrukken wel het belang van het sociaal overleg dat binnenkort zal plaatsvinden", besluit Barbara Van Speybroeck, woordvoerder van bpost. 

De chauffeurs hervatten de werkzaamheden woensdagavond omdat ze ervoor willen zorgen dat de klanten zo weinig mogelijk hinder ondervinden. Vrijdag  17 januari zou er meer duidelijkheid moeten zijn over de uitkomst van het overleg. 




28 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Heidi Hanseeuw

    Zou de postzegels nog duurder maken,zelfs onze huisvesting post de huurberekening zelf in de bus,ze slaan 70€ op voor een woning zonder iets van comfort. Dus die postzegels zijn te duur,mailen gaat vlugger en is gratis

  • Theo Schots

    Ik lees hier reacties over de winst voor de aandeelhouders van Bpost. Die mensen weten echter niet dat 1 aandeel van Bpost momenteel 5 euro minder waard is dat bij de introductie ervan. De aandeelhouders verliezen dus geld aan Bpost en geloven niet meer in de toekomst van het bedrijf zonder een grondige reorganisatie.

  • Hugo De Baer

    De postbodes zelf zorgen stilaan voor de ondergang van hun bedrijf maar ze schijnen het niet te beseffen , Post.nl zie je meer en meer in het straatbeeld !

  • pol van de velde

    Ze staken omdat ze de overuren zien verminderen die aan 50% of zelfs 100% meer uitbetaald worden. Al de rest is larie.

  • Jean-Marie Gijsen

    Vroeger groeide men van onderuit naar de top. En hierdoor wisten ze waarover men sprak. Nu zitten er paljassen aan de top die alleen aan hun loon denken en om zo weinig mogelijk te werken. De facteurs moeten het maar doen door te werken gelijk zotten met diensten die absoluut onmogelijk te doen zijn. Voor de meesten toch. Veel te veel volk bovenaan en veel te weinig die het werk moeten doen.