Borden sturen je vlotter naar parkings

INFO OVER VRIJE PLAATSEN, OPTIMALE ROUTE EN REISTIJD MOETEN ZOEKVERKEER VERMIJDEN

Vaak is het een drukte van jewelste door de vele mensen die een parkeerplekje zoeken.
Mine Dalemans Vaak is het een drukte van jewelste door de vele mensen die een parkeerplekje zoeken.
Het langverwachte verkeersmanagementsysteem dat automobilisten vlotter naar Hasseltse parkings moet sturen, zal vanaf eind dit jaar in werking treden. Het stadsbestuur trekt daar in een eerste fase liefst 2,2 miljoen euro voor uit. Het zoekverkeer dat nu vaak de Boulevard lamlegt zou daarmee moeten verdwijnen.

30 procent van de wagens die vandaag de dag rondjes draaien in de binnenstad, zijn op zoek naar een parkeerplaats, zo blijkt uit een onderzoek dat het stadsbestuur liet uitvoeren. "Maar ook in de wijken duiken er te veel auto's op die er niet moeten zijn, simpelweg omdat de bestuurders denken dat de kortste weg vaak ook de snelste is. Ondertussen raakt ook de Groene Boulevard verzadigd door al dat zoekverkeer, hoewel we vandaag al 7.000 parkeerplaatsen binnen de Singel hebben. Met dit systeem moet dat stilaan tot het verleden behoren", zegt schepen van Mobiliteit Habib El Ouakili (sp.a).


Voor 2,2 miljoen euro krijgt het stadsbestuur 34 elektronische borden die het verkeer moeten sturen. Bedoeling is dat die borden meer doen dan enkel vrije plaatsen in bepaalde parkings tonen zoals in heel wat steden al jarenlang te vinden is. Zeg dus niet simpelweg 'parkeerbegeleiding' maar 'verkeersmanagementsysteem'. "Bedoeling is dat we bestuurders al zo ver mogelijk op voorhand - voor hij of zij op de Singel komt dus - informeren over het aantal vrije parkings in een bepaalde zone, maar dat ook aanvullen met reistijden, info over mogelijke opstoppingen en de snelste route naar de parking het dichtst bij de bestemming. Op die manier kunnen automobilisten sneller en beter een keuze maken over waar ze hun wagen kwijt willen en moet de Singel de draaischijf worden, niet de Boulevard. De binnenstad wordt opgedeeld in vier 'zoekzones' en naarmate je verder die zone inrijdt, krijg je via de borden meer gedetailleerde info over de parkings in de buurt."

Zeg niet gewoon 'dynamisch bordje', maar wel verkeersmanagementsysteem als u dit bord tegenkomt.
MineDalemans Zeg niet gewoon 'dynamisch bordje', maar wel verkeersmanagementsysteem als u dit bord tegenkomt.

Parkings

Om heel het systeem te laten werken, worden er verschillende bronnen aangesproken. "Aan de parkeerterreinen met één in- en uitgang leggen we lussen aan die het aantal wagens ter plaatse zullen tellen. Meer 'open' terreinen zoals de parkings Truierbrug krijgen dan weer sensoren aan elke parkeerplaats. De uitbaters van de ondergrondse garages stappen ook mee in het verhaal en er wordt nog onderhandeld met andere private spelers zoals de Grenslandhallen of Jessa Ziekenhuis om hun parkings hier ook mee in op te nemen. Tot slot zullen we ook gegevens krijgen van wagens. Het bedrijf dat dit nieuwe systeem voor ons installeert, zal anoniem signalen van bijvoorbeeld Coyote-systemen of navigatie in bepaalde auto's over heel het grondgebied van Hasselt kunnen monitoren. Daarmee kunnen we onder meer de reistijden berekenen maar ook op langere termijn bekijken of er ergens structurele problemen op de weg zijn en daar beleid rond ontwikkelen."

Voor eindejaarsdrukte

Bovenop de 2,2 miljoen installatiekost zet het stadsbestuur nog 1,2 miljoen euro onderhoudskosten opzij. "Vanaf eind juni heeft de leverancier 175 dagen om alles te installeren. Voor de traditionele eindejaarsdrukte zou het dus operationeel moeten zijn", zegt El Ouakili.