Blokken doe je beter bij geurtje van munt en limoen

EXPERIMENT OP HOGESCHOOL PXL ZONDER MEDEWETEN VAN STUDENTEN

Studentes Malou Franssen (links) en Sam Peeters bij de grijze koker die de geuren verspreidt. "Je merkt wel dat het hier frisser ruikt."
Borgerhoff Studentes Malou Franssen (links) en Sam Peeters bij de grijze koker die de geuren verspreidt. "Je merkt wel dat het hier frisser ruikt."
De studenten van Hogeschool PXL blokten de voorbije weken flink onder invloed. Niet dat er drugs bij te pas kwam, wel een geurtje van limoen, munt en eucalyptus. "Dat moet de concentratie verbeteren en de stress verminderen", zegt bedenker en geurkunstenaar Peter De Cupere.

Wie de inkomhal van de hogeschool binnenwandelt, ruikt meteen onder meer een vleugje anijs, mandarijn en munt. Niet dat de studenten plots zo hevig geparfumeerd zijn: het is gewoon een nieuw experiment van lector Peter De Cupere. De geurexpert ontdekte 20 jaar geleden al de heilzame invloed van verschillende geuren op studeren en wou alle studenten van de hogeschool daar nu mee helpen.


"Het is bewezen dat geuren een positief effect hebben op het leergedrag. Zo zal rozemarijn je concentratievermogen aanwakkeren en je tevens ook alerter maken. Kunstgeschiedenis blokte ik daarom met rozemarijn, architectuur -omdat me dat sowieso al beter afging- met een vleugje van aardbeien. Daar werd al eens mee gelachen maar ik zag mijn studieresultaten wel flink verbeteren. Daarom dat we er tijdens deze blokperiode mee experimenteerden in de hele school. De leerlingen vertelden we op voorhand niets: kwestie van zeker te zijn dat de resultaten van dit experiment klopten."

Geurexpert Peter De Cupere in de relaxhoek.
Borgerhoff Geurexpert Peter De Cupere in de relaxhoek.

Gras en koffie

De geur in de inkomhal moet studenten in de waan laten niét op school te zijn. Vergaderlokalen kregen een geurtje aangemeten die de aandacht moest verhogen, in de bibliotheek rook het dan weer naar vers gras en koffie met melk, om te zien wat de impact ervan is wanneer men in een kleine ruimte studeert of opzoekingswerk verricht.


"Met als bijkomend voordeel dat de tapijtgeur er ook is verdwenen", lacht De Cupere. "In de relaxhoek hangt er een 'wellness-geur' en in de studeerruimtes ruikt het dan weer naar 'energy'. Het is een mengeling van limoen, eucalyptus en munt. Subtiel heerst deze geur doorheen de ruimte en tempert het denkzweet van de studenten. De geur houdt je alert en geeft ook een gevoel van 'properheid'", zo legt de docent uit. "We hebben er bewust voor gekozen om subtiele verstuivers te gebruiken. Op die manier wordt er niet kwistig met reukwater in het rond gesproeid en houden de studenten het droog (lacht). Wanneer iemand door de ruimte beweegt, worden de geuren vanzelf verspreid."


De studenten kijken er alvast raar van op. "Nu weten we eindelijk wat die geurtjes betekenden. Hadden we het op voorhand geweten, waren we hier meer komen studeren", zeggen studentes grafisch ontwerp Sam Peeters en Malou Franssen. "Je merkt wel dat het hier frisser ruikt, het zou dus wel kunnen werken."

'PXL-huisparfum'

Bedoeling is nu het experiment te evalueren en mogelijk definitief uit te breiden naar heel de school. "Of we dan zoals nu voor verschillende geuren per ruimte kiezen of één algemene schoolgeur moeten we nog bekijken", klinkt het. De Cupere wil in de toekomst ook een 'PXL-huisparfum' ontwikkelen wat studenten thuis kunnen gebruiken om het studeren te ondersteunen. "Maar je moet het ook zo kunnen dragen. Wie weet kan het dan op straat wel dienen als herkenningspunt voor alumni?"