Net zoals bij de dokter en de tandarts: nu ook online afspraak boeken bij de politie

Commissaris Heidi Decraene (zittend, rechts), illustreert hoe makkelijk het is om online een afspraak te boeken bij de politie. De zonechefs en andere medewerkers van de vier deelnemende politiezones kijken met belangstelling toe.
Hans Verbeke Commissaris Heidi Decraene (zittend, rechts), illustreert hoe makkelijk het is om online een afspraak te boeken bij de politie. De zonechefs en andere medewerkers van de vier deelnemende politiezones kijken met belangstelling toe.
Tijdswinst en een efficiëntere afhandeling. Dat is wat de politie voor ogen heeft, nu de burger in vier politiezones in onze regio (Vlas, Grensleie, Gavers en Mira) online een afspraak kan maken voor de aangifte van minder dringende zaken. Overvolle wachtzalen bij de politie behoren daarmee tot het verleden. Maar er zijn ook andere voordelen.

Uw fiets is gestolen en dus gaat u naar het politiekantoor om aangifte te doen. Daar krijgt u te horen dat u bijvoorbeeld een aankoopfactuur of een ander document dient voor te leggen. Vergeten, natuurlijk, en dus moet u terugkeren. “Dergelijke situaties zijn eigenlijk makkelijk te voorkomen door een betere voorbereiding”, weet commissaris Heidi Decraene van de politiezone Gavers. “Dankzij de mogelijkheid om online een afspraak te maken, zien wij meteen waarvoor iemand precies langs wil komen en kunnen wij hem of haar via de bevestigingsmail verwittigen of er bepaalde documenten moeten meegebracht worden.”

Via de website - hier deze van de politiezone Gavers - kan je zelf een dag en uur van je afspraak bepalen.
Hans Verbeke Via de website - hier deze van de politiezone Gavers - kan je zelf een dag en uur van je afspraak bepalen.

Niets dan voordelen

Burgers die van het systeem gebruik maken, surfen naar de website van hun politiezone, kiezen het feit waarvoor ze willen langsgaan en selecteren een afspraakmoment. Ze vullen enkele gegevens in, een bevestigingsmail volgt. Wie geen internetverbinding heeft, kan tijdens de kantooruren bellen naar de onthaaldienst van de politiezone. Daar plant een medewerker de afspraak in voor de beller. “De burger kiest dus zelf het moment om langs te komen”, zegt Heidi Decraene. “Wachttijden behoren tot het verleden en we kunnen de mensen sneller en beter helpen omdat we ons, dankzij de info in de aanvraag, zelf al kunnen voorbereiden.”

Alle partijen winnen

Het initiatief lijkt erg goed op de onlineboeking die u en ik maken om bij de dokter of de tandarts langs te gaan. “Eigenlijk is het niet meer dan normaal dat ook wij mee op die trein springen”, zegt Heidi Decraene. “Niet alleen de burger doet er voordeel mee, ook voor ons betekent dit een flukse verbetering van onze efficiëntie op dat vlak. Het spreekt ook vanzelf dat ergere feiten, waarbij dringende politietussenkomst nodig is, niet online kunnen gemeld worden. Daarvoor belt de burger nog steeds het nummer 101.” Dat vier politiezones samenwerken in dit project is niet toevallig. “We gaan voor administratieve vereenvoudiging maar ook voor meer uniformiteit en duidelijkheid. Op die manier verbeteren we onze dienstverlening”, besluit Heidi Decraene.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc Ledure

    Dat is de MAX! Sorry ik wil zeggen het gemak. Laat ze maar komen grietje en komen ze niet we zitten hier toch op ons gemak.

  • luc declerck

    Wat met mindermobiele mensen ? Politie moet naar bewoner toe komen voor aangifte! Maar dezewil niet ! Als openbare dienst moest dit verplichtend zijn ! Politici weten wat te doen !

  • Katherine Baker

    Zouden ze niet beter hiermee nog een generatie wachten ? De meeste gepensioneerden kunnen maar met moeite een gewone gsm, parkeerautomaat, ... bedienen.