Bedrijf riskeert boete voor dood werknemers

VERSLETEN BANDEN EN OVERLADEN BETONMIXER ZOUDEN WIJZEN OP GEBREKKIGE VEILIGHEID

Het dodelijke arbeidsongeval werd gisteren in de rechtbank behandeld.
Geert De Rycke Het dodelijke arbeidsongeval werd gisteren in de rechtbank behandeld.
Het Hamse transportbedrijf Yvaga NV en THV Waaslandsluis moesten zich gisteren voor de correctionele rechtbank verantwoorden voor een arbeidsongeval met een betonmixer in 2013. Hierbij kwam de 44-jarige Pieter Teeken uit Hamme en zijn Poolse werkmakker Jan Pnieuwski (53) om het leven. Volgens het Openbaar Ministerie werden er niet voldoende veiligheidsmaatregelen getroffen.

Het zware arbeidsongeval gebeurde op 24 juni 2013 tijdens de werken aan de Kieldrechtsluis in Beveren. Rond 19.00 uur reed de betonmixer van Yvaga de werf op, waarna het grondig misliep. Het voertuig kantelde na een remmanoeuvre en belandde enkele meters lager in een gracht, de twee inzittenden waren op slag dood. Volgens de advocaten van de nabestaanden zou het ongeval te wijten zijn aan versleten banden, die niet genoeg opgeblazen waren en een overladen betonmixer. Bovendien zou ook de veiligheid van de bocht om de werf op te rijden te wensen over laten.


De nabestaanden van de overleden slachtoffers waren aanwezig in de rechtbank in het bijzijn van hun advocaat.

Pieter Teeken was een van de slachtoffers.
Kristof Pieters Pieter Teeken was een van de slachtoffers.

Duidelijkheid

Nancy Taragola, de vrouw van de overleden Pieter Teeken, nam in de zittingszaal ook het woord en was erg aangeslagen. "Wij hadden nog zoveel plannen met elkaar, het voelt bijzonder zwaar om hier mee om te gaan. Het ongeval had bovendien misschien vermeden kunnen worden", aldus Nancy. "Het gezin heeft veel schade geleden en hopelijk brengt het proces meer duidelijkheid aan het licht," klinkt het.


De advocaten van de verdediging betwisten de feiten dat er niet genoeg rekening zou gehouden zijn met de veiligheid van de vrachtwagens en de oprit. "Zo'n groot bedrijf over heel België kan het toch niet riskeren om zo laks met de veiligheid om te gaan. Mijn cliënt heeft absoluut geen totale desinteresse in de veiligheid van zijn werknemers. Hij heeft zelf de bandenkeuze laten aanpassen voor die werf, om extra veiligheid te voorzien. De vrachtwagen is gekanteld na een onnodig remmanoeuvre, maar heeft volgens ons niets met veiligheid te maken", aldus advocaat Kjell Verleysen.


Ook de advocaat van THV waaslandsluis ontkent dat er een probleem was met de bocht. "Die is volledig conform de regels gelegd. Bovendien werd er alles aan gedaan om de veiligheid te garanderen. De weg werd elke dag geborsteld en proper gemaakt en er was een snelheidsbeperking opgelegd van 30 kilometer per uur. Wij zijn ervan overtuigd dat de bestuurder in die tijd een menselijke fout maakte", klinkt het. De beschuldigden riskeren een geldboete van elk 6.000 euro. De uitspraak volgt binnen enkele weken.