Treinreizigers zitten twee uur vast in Eurostar bij Halle: “Zo'n 40 graden in wagons”

Scoutsleider Paul krijgt van een collega-leider snel een kleine waterdouche om af te koelen nadat hij met de groep een paar uur vast zat op een Thalys-trein in Marcq.
Mozkito Scoutsleider Paul krijgt van een collega-leider snel een kleine waterdouche om af te koelen nadat hij met de groep een paar uur vast zat op een Thalys-trein in Marcq.
Op de grens van Halle en Tubeke is een hogesnelheidstrein van Eurostar geblokkeerd geraakt nadat de bovenleiding werd afgerukt. De 600 passagiers moesten temperaturen tot 50 graden trotseren. Ook de 250 passagiers van een Thalys-trein die geblokkeerd stond in het Waalse Marcq moesten het zonder airco uithouden tot ze geëvacueerd werden.

Een treinstel van Eurostar had iets na 11 uur de bovenleiding afgerukt. Daarop moest de stroom worden afgesloten en viel de airco uit. Op de Eurostar-trein naar Londen zaten zo’n 600 mensen vast. De trein stond deels in een tunnel maar de rijtuigen die in de blakende zon stonden warmden heel snel op. De hulpdiensten werden verwittigd en er werd water uitgedeeld. “Later is een andere Eurostar naar de gestrande trein gereden en konden de reizigers overstappen om vandaar naar het station door te rijden", zegt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel. 

“40 graden”

Een van de gestrande reizigers was professor Economie Paul De Grauwe. Hij deelde foto’s van de evacuatie op Twitter. Eerder liet hij aan VTM NIEUWS weten dat het “zeer warm” was op de defecte trein. “We krijgen geen info en de airconditioning werkt niet”, klonk het. Volgens De Grauwe liepen de temperaturen in de wagons op tot “zo’n 40 graden”.

Door de problemen met de Eurostar stond in de buurt van Edingen ook een Thalys stil. De trein was op weg naar Parijs en vervoerde zo’n 250 reizigers. Ook in die trein werkt de airco niet. Tijdens het wachten kreeg ook iedereen aan boord water. In Edingen werd het rampenplan afgekondigd en werd een grote evacuatie georganiseerd. De reizigers werden na 13 uur geëvacueerd en met bussen van de Waalse vervoersmaatschappij TEC naar de sporthal van Edingen overgebracht. Van daaruit vertrokken ze richting station om hun reis te kunnen verderzetten. 

Scoutsgroep

De hulpdiensten waren ter plaatse op alles voorbereid. Er werden tentjes opgezet om wat verkoeling te bieden, maar gewonden zijn er niet gevallen. Scoutsleider Paul was samen met zijn collega-leiders en dertien leden net op kamp vertrokken. De Duitse groep is afkomstig uit Dortmund en onderweg naar hun kampplaats. “We kiezen voor de Thalys omdat het eenvoudiger reizen was", vertelt hij. “Dit hadden we dus helemaal niet verwacht. Het werd wel heel warm op de trein maar gelukkig kregen we snel flesjes water. Toen we van de trein mochten was iedereen wel heel blij. Iedereen is thuis al op de hoogte van ons oponthoud maar ons kamp zal wel gewoon doorgaan. We rekenen er op dat de mensen van Thalys ons nog steeds naar Parijs brengen.”

Kosten

Volgens de eerste bevindingen van Infrabel werd de schade aan de bovenleiding veroorzaakt door de trein van Eurostar. Als dat het geval is zal Infrabel de herstellingskosten ook verhalen op het bedrijf. De volgende treinen op de hogesnelheidslijn lopen één tot twee uur vertraging op.

Scoutsleider Paul en de groep socuts uit Dortmund zaten een paar uur vast zat op een Thalys-trein in Marcq.
Mozkito Scoutsleider Paul en de groep socuts uit Dortmund zaten een paar uur vast zat op een Thalys-trein in Marcq.
Reizigers van een Thalys-trein worden overgebracht naar Edingen nadat hun trein geblokkeerd stond op de sporen in Marcq.
Mozkito Reizigers van een Thalys-trein worden overgebracht naar Edingen nadat hun trein geblokkeerd stond op de sporen in Marcq.
Mozkito
Mozkito
250 reizigers van een Thalys-trein zaten meer dan twee uur vast in een trein zonder airco in Marcq.
Mozkito 250 reizigers van een Thalys-trein zaten meer dan twee uur vast in een trein zonder airco in Marcq.
Mozkito
250 reizigers van een Thalys-trein zaten meer dan twee uur vast in een trein zonder airco in Marcq.
Mozkito 250 reizigers van een Thalys-trein zaten meer dan twee uur vast in een trein zonder airco in Marcq.
Geblokkeerde Thalys zonder airco bij Edingen.
Mozkito Geblokkeerde Thalys zonder airco bij Edingen.
Mozkito



59 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Leonard Tonnelier

    In dit land zijn alle diensten een afspiegeling van zij die instonden voor de werking op alle niveaus: de politici en de vakbonden. Het is dus normaal dat alles altijd in het honderd loopt.

  • André Lernout

    Te koud, problemen. Te nat, problemen. Te heet, problemen. Te glad ,problemen. Wel straf dat het altijd in dit land is en niet in Noorwegen, Zwitserland, Spanje, Oostenrijk en die rijden dan nog op tijd ook!

  • robby van ballaert

    En de NMBS is weer de kop van jut terwijl ze er helemaal niks mee te maken hebben.

  • Bob(Robert) Bruyland

    Reizen met de trein is altijd een beetje beetje zelfmoord plegen.

  • Eddy Crikemans

    Als het bij mij gebeurd klop ik de ramen in .Waarom moet het zolang duren eer er iets gedaan word.Op 10 seconden zie je wat er mis is.