Stadsbestuur onderhandelt met Weyts over A8: minister schuift 3 opties naar voor

Foto Mozkito
Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts wil dat de stad Halle drie opties voorlegt aan de bevolking over de toekomst van de A8. Een volledige ondertunneling behoort vandaag niet tot de mogelijkheden.

Een delegatie van het stadsbestuur keerde zopas terug van het kabinet Weyts met drie doorgerekende en voor de minister haalbare scenario’s. “In een eerste variant wordt er ter hoogte van de Nijvelsesteenweg een tunnel gebouwd van maximaal 220 meter, goed voor een kostprijs van 85 miljoen euro”, legt Weyts uit. “In de tweede optie wordt er vanaf de Nijvelsesteenweg tot voorbij de Halleweg een tunnel gebouwd die 500 meter lang kan zijn. In dit scenario komt er aan de Welkomstlaan een zwevende rotonde die 7,5 meter boven het maaiveld uitsteekt. De kostprijs bedraagt dan 140 miljoen euro. In een derde optie komt er een tunnel van een kilometer tussen de Nijvelsesteenweg en de Halleweg. Dan bedraagt de kostprijs 160 miljoen euro.”

Een volledige ondertunneling van 2,5 kilometer zou maar liefst 400 miljoen euro kosten. De tunnel zou dan niet geschikt zijn voor gevaarlijke transporten. “Het gevaarlijk transport zou dan door de woonwijken gestuurd worden en dat willen we niet”, zegt Weyts.

Schepen van Mobiliteit Bram Vandenbroecke (Groen) vindt de eerste optie niet wenselijk. “Die tunnel is veel te kort”, zegt hij. “Over de andere voorstellen gaan we het nu niet hebben. Vandaag, twee weken voor de parlementsverkiezingen, gaan we hier geen beslissing over nemen. De kans lijkt mij ook klein dat Ben Weyts na de verkiezingen op deze stoel blijft zitten. Wij stellen ons constructief op maar we blijven wel bij ons standpunt.”




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.