Nieuw Rodenem boos om afgeschafte bushaltes: “Waarom maakt lijn 155 geen ommetje van drie minuten meer?”

Liliane Dehaeseleer en Guy Debognies aan de halte van buslijn 155 op de Nijvelsesteenweg waar ze voortaan de bus moeten nemen.
Mozkito Liliane Dehaeseleer en Guy Debognies aan de halte van buslijn 155 op de Nijvelsesteenweg waar ze voortaan de bus moeten nemen.
Inwoners van de wijk Nieuw Rodenem zijn een petitie gestart om de bussen op de lijn 155 opnieuw te laten stoppen in hun buurt. De Lijn schafte de haltes drie weken geleden af en dat is een probleem voor heel wat oudere en minder mobiele mensen. “Het is onze verbinding naar de stad en het ziekenhuis”, zegt initiatiefnemer Guy Debognies. “Dat ommetje van drie minuten kan toch het verschil niet maken?”

Zestig handtekeningen heeft Guy de voorbije weken ingezameld. De petitie wordt samen met een open brief binnenkort verstuurd naar de mensen van De Lijn. Ook het stadsbestuur van Halle en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zullen een kopie krijgen. De bewoners zijn niet te spreken over een beslissing van de Vlaamse vervoersmaatschappij om de bussen op de lijn 155 niet meer in de wijk te laten stoppen. Zowel de haltes Ernest Duezstraat, Veldstraat en Jubellaan zijn afgeschaft. “We worden voor een voldongen feit gesteld”, zegt Guy. “Niemand heeft ons gewaarschuwd. Ook het stadsbestuur was niet op de hoogte. Maar die haltes zijn wel belangrijk voor heel wat buurtbewoners. In de wijk wonen veel oudere en minder mobiele mensen. Lijn 155 brengt hen vlot naar het Algemeen Ziekenhuis Sint-Maria maar ook bijvoorbeeld naar de markt op donderdag en zaterdag.”

Twintig mensen

Liliane Dehaeseleer beaamt dat. “In de wijk namen op marktdagen ’s ochtends wel twintig mensen de bus naar het centrum”, zegt Liliane. “Zestien jaar geleden hebben we met een petitie geijverd om die bus hier te laten stoppen. De voorbije maanden stelden we al vast dat de bus soms te laat kwam of helemaal niet reed. Nog later werd de dienst op zondag afgebouwd maar dat de haltes definitief verdwijnen is echt een ramp. Wie niet goed te been is geraakt onmogelijk vanaf de Veldstraat aan de halte op de steenweg.”

Guy Debognies hoopt dat De Lijn de busregeling aanpast. “Minder mobiele mensen rekenen net op het openbaar vervoer”, zegt Guy. “Als ze de bus niet meer kunnen nemen, zitten ze vast. Ook voor het sociaal contact heeft dat gevolgen want ze komen ze zelfs niet meer buiten. Net nu iedereen de mond vol heeft over het openbaar vervoer als milieuvriendelijk alternatief worden hier haltes afgeschaft. De fiets is geen oplossing want voor heel wat mensen is het onmogelijk de fiets te nemen. Niet alleen omdat de gezondheid het niet toelaat maar ook omdat het in het verkeer gewoon te gevaarlijk is. Voor mij hoeven die haltes niet de hele dag door bediend te worden maar om de zoveel uur dat ommetje van drie minuten maken, dat kan nu toch geen probleem zijn?”

Geparkeerde wagens

De vervoersmaatschappij De Lijn laat weten dat de lus via de Ernest Duezstraat en de verwarring over de reiswegen van de bussen de oorzaak is van de aanpassing. “Op lijn 155 waren er een aantal ritten op week- en zaterdagen die een lus maakten via de Ernest Duezstraat”, klinkt het op de persdienst. “De oorsprong hiervan ligt bij de Winkelbus die eind jaren negentig door de stad werd ingelegd. Voor de nieuwe lijn 155 in 2002 (op weekdagen) en 2006 (ook in het weekend) werd gekozen voor een rechtere reisweg via de Nijvelsesteenweg. Reizigers die van verder komen, hebben nu eenmaal minder baat bij een al te slingerend traject. Om de overgang van de Winkelbus naar de gewone buslijn geleidelijker te maken, bleef de lus via de Ernest Duezstraat nog behouden tijdens het weekend, en later werd die nog enkel op zaterdag gevolgd en tijdens enkele ritten op weekdagen. Uiteindelijk is er aan die situatie door de jaren heen niet veel veranderd. Het was nochtans de bedoeling om tot een éénduidige lijnvoering te komen zodat het voor alle reizigers duidelijk zou zijn welke reisweg de bus zou afleggen. In het verleden waren er al eens problemen met geparkeerde wagens in de Frans Loriestraat en door de toenemende verkeersdrukte in Halle en elders, werd de lus via de Ernest Duezstraat steeds meer als tijdrovend ervaren. De wat onduidelijke situatie met de twee verschillende reiswegen zorgde ook al eens voor vergissingen en tellingen toonden bovendien aan dat er veel meer gebruik gemaakt wordt van de haltes op de Nijvelsesteenweg.” Het lijkt er dus niet op dat De Lijn zal terugkeren op de beslissing.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.