Wiskunde saai? Niet in Don Bosco!

LERAAR MAAKT SAMEN MET EIGEN LEERLINGEN VERNIEUWEND HANDBOEK

Leerkracht Kristof Van Campenhout met enkele van de leerlingen die ook in het handboek M@thM@tes fungeren.
Sven Ponsaerts Leerkracht Kristof Van Campenhout met enkele van de leerlingen die ook in het handboek M@thM@tes fungeren.
Wiskunde saai? Niet als het van wiskundeleraar Kristof Van Campenhout van Don Bosco Haacht en zijn leerlingen afhangt. Hun vernieuwende wiskundehandboek M@thM@tes 2.0 is opgesteld vanuit de leefwereld van de jongeren, en moet het door velen gevreesde vak plezant(er) maken.

"De wereld op school een beetje plezanter maken, dat is wat ik voor ogen had toen ik besliste om samen met zo'n 150 leerlingen een eigen, vernieuwend wiskundehandboek voor het secundair onderwijs te maken", vertelt Kristof Van Campenhout (32), wiskundeleerkracht in Don Bosco Haacht. "Uit een bevraging bij leerlingen en ouders bleek dat het 'ideale wiskundeboek' heel kleurrijk moest zijn, het zeker geen oersaaie vraagstukken mocht bevatten en een koppeling naar zelfgemaakte filmpjes wel fijn zou zijn. Leuke weetjes, een pak afbeeldingen en toffe, cartoons moesten M@thM@tes 2.0 (Wiskundevrienden, nvdr.) opvrolijken."

Een wiskundig vraagstuk gelinkt aan de 'Bottle Flip', de hype onder de schoolgaande jeugd, mocht in het hippe handboek niet ontbreken.
Repro SPK Een wiskundig vraagstuk gelinkt aan de 'Bottle Flip', de hype onder de schoolgaande jeugd, mocht in het hippe handboek niet ontbreken.

Bevattelijker

"En opvallend: een aantal leerlingen gaf aan dat ze graag zelf een hoofdrol in het handboek zouden spelen. Ze maken dus zelf deel uit van het interactieve boek dat de leerstof koppelt aan hun eigen leefwereld en interesses. Zowel in de theorie als in de oefeningen wordt verwezen naar hun interesses en hobby's. Dit maakt de materie bevattelijker, en zorgt ervoor dat de leerlingen een pak gemotiveerder zijn. Gedaan dus met de vraag 'waarom moeten we dat in hemelsnaam kennen, mijnheer?'


Zo bevat het boek onder meer een vraagstuk met betrekking tot de jongerenrage 'bottle-flip', waarbij het de kunst is een opgegooid, roterend waterflesje perfect te doen laten landen. "Hoe hoog vliegt het waterflesje, en na hoeveel seconden wordt dit hoogste punt bereikt?, zijn enkele bijhorende vragen. Het begrip 'gelijkvormige driehoeken' leggen we dan weer uit aan de hand van het Wereldkampioenschap Acrogym, waaraan leerling Janne deelnam." M@thM@tes 2.0 geeft ook rekentrucs, studietips en valkuilen gebaseerd op Van Campenhouts ervaringen van de afgelopen jaren. "En als een leerling de theorie niet begrijpt, scant hij met zijn smartphone gewoon een QR-icoon in. Onmiddellijk verschijnt een toelichtend filmpje dat bovendien door de medeleerlingen werd gemaakt. Gedaan dus ook met het lastigvallen van klasgenoten voor extra uitleg, zo net voor het examen", lacht de Kortenbergse leerkracht met bijnaam Campi.

De leerlingen maken zelf ook prominent deel uit van het boek M@thM@tes 2.0.
Repro SPK De leerlingen maken zelf ook prominent deel uit van het boek M@thM@tes 2.0.

Koningin Paolaprijs

Van Campenhout is met M@thM@tes niet aan zijn proefstuk toe. Vier jaar geleden sleepte hij met het gelijknamig pedagogisch project, en de daaraan gekoppelde website ook al de Koningin Paolaprijs voor Onderwijs in de wacht. "Het handboek is een vervolg daarop. Ik maakte het in eerste instantie om zelf in mijn eigen lessen te gebruiken. Op termijn hoop ik het ook in de andere Don Bosco-scholen te kunnen introduceren, en daarna eventueel zelfs in alle Vlaamse scholen, wie weet. Maar eerst moet het nog wel worden gedrukt. De benodigde 5.000 euro hopen we met crowdfunding bijeen te krijgen. Voor een gift van 20 euro wordt je naam in het boek vermeld. Wie 30 euro doneert, krijgt ook een exemplaar van het boek." M@thM@tes 2.0 wordt zaterdag tijdens de opendeurdag van Don Bosco Haacht officieel voorgesteld.


Meer info: www.algemath.be/handboek.

Het handboek bevat ook heel wat zelfverzonnen cartoons.
Repro SPK Het handboek bevat ook heel wat zelfverzonnen cartoons.
Repro SPK