Vzw Leuven Rechtdoor met zwarte vlaggen aan gemeentehuis. “Het in stand houden van een ‘no fly’ zone ten westen van Leuven is onaanvaardbaar”

De vliegroute ‘Leuven rechtdoor’ blijft de gemoederen beroeren. Met de verkiezingen van 26 mei in zicht organiseerde vzw Leuven Rechtdoor afgelopen weekend een protestactie tegen de veelbesproken vliegroute. “We hingen zwarte vlaggen aan het gemeentehuis van Haacht. We vinden dat alle historisch overvlogen regio’s rond de luchthaven een bijdrage moeten leveren aan het dragen van de lasten.”
Zwarte vlaggen aan het gemeentehuis in Haacht uit protest tegen vliegroute Leuven rechtdoor.
Vertommen Zwarte vlaggen aan het gemeentehuis in Haacht uit protest tegen vliegroute Leuven rechtdoor.

De luchthaven in Zaventem is economisch een belangrijke speler in onze regio maar sinds enkele jaren is er ook veel discussie. Rode draad in dat verhaal is vliegroute ‘Leuven rechtdoor’ die in maart 2014 werd ingevoerd. “De regio onder de Leuven Rechtdoor vliegroute (Wijgmaal, Haacht, Rotselaar, Holsbeek, Aarschot) is al lange tijd vertrouwd met de geluidsoverlast door landende vliegtuigen. Maar in maart 2014 werd de situatie gewijzigd. Sinds vele decennia stegen vliegtuigen bij wind uit het oosten of noorden op boven Bertem en Oud-Heverlee. Vanaf maart 2014 werd een nieuwe vliegroute ‘Leuven Rechtdoor’ ingevoerd waarbij de vliegtuigen verder rechtdoor opstijgen en vele nieuwe bewoners worden overvlogen zoals bijvoorbeeld in Lubbeek, Wilsele en Kessel-Lo die ver van de luchthaven voor het eerst geconfronteerd worden met geluidsoverlast.”

No fly-zone

Volgens actiecomité vzw Leuven Rechtdoor werd de vliegroute ingevoerd omdat een aantal bewoners ten westen van Leuven weigerden nog langer vliegtuigen boven hun regio te aanvaarden. “Verrassend genoeg werd deze eis door verschillende politici gesteund en doorgeduwd. Zo werd de regio ten westen van Leuven een volledige ‘no fly’ zone. De geluidsoverlast werd dan maar verplaatst naar de regio Leuven Rechtdoor die al een belangrijk deel van de geluidsoverlast door landende vliegtuigen draagt. Die regio kreeg er dus ook de stijgende vliegtuigen bovenop.”

We moeten besluiten dat de invoering van de vliegroute een louter politieke beslissing is

Vzw Leuven Rechtdoor
Vzw Leuven Rechtdoor pleit voor een eerlijke verdeling van de overlast door vliegtuigen.
Vertommen Vzw Leuven Rechtdoor pleit voor een eerlijke verdeling van de overlast door vliegtuigen.

Om hun protest tegen vliegroute Leuven rechtdoor kracht bij te zetten, hingen de actievoerders afgelopen weekend zwarte vlaggen aan het gemeentehuis van Haacht. “We voorzien zwarte vlaggen die onze sympathisanten kunnen meenemen om in de voortuin te plaatsen als teken aan de politici dat wij onze rustdagen voor het vliegtuiglawaai terug willen zoals het geval was voor invoering van de route Leuven rechtdoor”, klinkt het. “We moeten besluiten dat de invoering en handhaving van deze vliegroute door geen enkel objectief criterium ondersteund wordt en een louter politieke beslissing is. Hiermee ondergraven deze politici het draagvlak bij de omwonenden voor deze economisch belangrijke luchthaven. Het in stand houden van een ‘no fly’ zone ten westen van Leuven is onaanvaardbaar. Wij willen terugkeren naar het historisch evenwicht in de Leuvense regio waarbij ook het gebied ten westen van Leuven tenminste een deel van de geluidsoverlast op zich neemt.”

Karin Jiroflée (sp.a) vraagt al jaren actie van minister Bellot maar tot op heden is er niet veel beweging in het dossier.
Vertommen Karin Jiroflée (sp.a) vraagt al jaren actie van minister Bellot maar tot op heden is er niet veel beweging in het dossier.

Karin Jiroflée

De actievoerders vinden ook steun bij de Haachtse politica Karin Jiroflée (sp.a) die ook pleit voor een billijke verdeling van de overlast. “Ik heb minister Bellot voortdurend ondervraagd op elke mogelijk manier, van vriendelijk tot kwaad. Alle mogelijke toonaarden ten spijt…de minister heeft in dat dossier niets maar dan ook werkelijk niets gedaan. De vliegroutes zijn een grote onrechtvaardigheid in onze regio. Je kan niet alle lasten op enkele gemeenten afschuiven. Bij minister Bellot zal het wellicht meegespeeld hebben dat hij niet meer vliegtuigen over Franstalige gemeenten heeft gestuurd. Bij minister Galant was dat met zekerheid het geval.”

Ondertussen wordt er ook nog een juridische strijd uitgevochten. Op 30 mei 2018 besliste de Brusselse milieustakingsrechter in eerste aanleg dat het volledige ‘Plan Wathelet’ binnen de 90 weken gestaakt moet worden, inclusief vliegroute Leuven rechtdoor. De Belgische Staat ging tegen die uitspraak niet in beroep. De helft van de termijn is inmiddels verstreken en gezien aanpassingen in de vliegroutes zowat 9 maanden in beslag nemen, zal er in de komende maanden een beslissing genomen moeten worden.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Raoul Hoylaerts

    vliegtuigen dan maar verbieden.terug naar de middeleeuwen.en,ik woon ook in die regio.maar je moet realistisch blijven.woon je liever met een treinroute achter je tuin?

  • Willy LEROY

    wat zoeken die mensen met dat politiek spel? Wij zijn het gewoon dat de vliegtuigen landen met Westenwind, en af en toe opstijgen met Oosten of Noord-Oostenwind. Maar dat is een minderheid.Momenteel zijn ze al hoger en geeft het minder last.

  • Guy Costers

    Telkens bij verkiezingen worden veel beloftes gedaan door de politici, ook hier met de plaatselijke, CD&V, NvA, Vld van Groot Rotselaar. Hier in is helemaal geen enkel moment nog rust!!! met het raam open slapen kan niet meer, de vliegtuigen komen met een frequentie van om de 2 minuten laag over en worden gestuurd naar één van de 2 landingsbanen. Ook de lucht is niet proper: sterke toename van mos op daken en planten. Tip: bekom een sluiting van het luchtruim door de rechtbank bij O-wind