Pas vanaf 2019 veilige fietspaden langs Stationsstraat

De Stationsstraat in Haacht krijgt ten vroegste in 2019 veilige, afgescheiden fietspaden.
Foto SPK De Stationsstraat in Haacht krijgt ten vroegste in 2019 veilige, afgescheiden fietspaden.
Op grondgebied Haacht maakt de Stationsstraat (N21) wellicht deel uit van de meest gevaarlijke fietsroute. Vele leerlingen van Campus Don Bosco begeven zich nochtans dagelijks over de enorm drukke provincieweg, onder meer van en naar het station van Haacht.

De steenweg waar ruim een jaar geleden de 16-jarige Noah Mortier nog om het leven kwam nadat hij door een wagen van het fietspad werd gemaaid, wordt ten vroegste in 2019 heraangelegd. "Dit en ook volgend jaar nog werkt wegbeheerder AWV aan een studie", weet burgemeester Steven Swiggers (Open Vld). "Die moet ertoe leiden dat er van aan de rotonde tot aan Haacht-station onder meer van de rijweg afgeschermde fietspaden komen. Een zeer jammere zaak is evenwel dat AWV dergelijke, veilige fietspaden nog niet voorziet voor het wegdeel tussen het station en de Oudestraat. Een gemiste kans, want anders zou men in de toekomst van Zaventem tot Werchter over uitsluitend afgescheiden paden kunnen fietsen. Ook voor Haacht-Station zelf zijn er, met een globale heraanleg van de schoolomgeving met onder meer een Kiss & Ride en verkeersveiligere kruispunten, grotere werken gepland", weet de Haachtse burgemeester. "Maar gezien de ligging op twee grondgebieden - Haacht en Boortmeerbeek - en de aanpalende gewestweg, is het nog wachten op goedkeuring van AWV. Een timing voor die werken is er dan ook nog niet. (SPK)