Rusthuisbewoners geëvacueerd door… oververhit koffiezetapparaat

De brandweer was massaal ter plaatse aan het rusthuis.
Dimitri Berlanger De brandweer was massaal ter plaatse aan het rusthuis.
Enkele tientallen bewoners van woonzorgcentrum De Bogaet in Humbeek zijn vrijdagochtend een tijdje geëvacueerd als gevolg van een brandje in één van de kamers. Oorzaak van de brand was een oververhit koffiezetapparaat. Er vielen geen gewonden, al moesten twee verpleegsters wel naar het ziekenhuis, omdat ze rook ingeademd hadden. De schade bleef beperkt tot de getroffen kamer.

Het vuur brak vrijdagochtend rond 7 uur uit in één van de kamers op de eerste verdieping van woonzorgcentrum Den Bogaet in de Dorpstraat in Humbeek. De rookdetectors werden meteen geactiveerd, waarop het rusthuispersoneel met een evacuatie begon. Enkele tientallen bewoners van de betrokken vleugel werden naar een zaal op het gelijkvloers gebracht. Ook de brandweer werd verwittigd en die was snel én met veel volk ter plaatse. Uiteindelijk kreeg de brandweer het vuur relatief snel onder controle, zodat de schade beperkt bleef tot de getroffen kamer.

Rook ingeademd

“Van de bewoners raakte niemand gewond, mede door het accurate optreden van het rusthuispersoneel”, zegt burgemeester Chris Selleslagh (Open Vld). “Vier personeelsleden ademden wel wat rook in. Twee van hen werden voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis, maar stellen het goed.”

Volgens de eerste vaststellingen brak de brand uit in de keuken van één van de kamers, nadat de bewoner een koffiezetapparaat aan had laten staan. Door de grote schade aan de kamer, krijgt de bewoner tijdelijk elders onderdak in het woonzorgcentrum. Alle andere flats bleven gevrijwaard. De bewoners konden kort voor 9 uur terugkeren naar hun kamers.

Rond 8.30 uur konden de bewoners terug naar hun kamers.
Lukas Rond 8.30 uur konden de bewoners terug naar hun kamers.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick Verbelen

    Dat men dat koffiezet apparaat maar eens onder de loep neemt, een dikke kans dat daar mee gefoefeld is, en de thermische beveiliging is overbrugd, die moet net verhinderen dat het apparaat oververhit wordt en in brand vliegt.