Ook vrijdag nog geen witte rook bij De Lijn: staking gaat volgende dagen gewoon verder

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn
Photo News Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn
Het personeel van De Lijn in Vlaams-Brabant staakt voor de vierde dag op rij. De Lijn nodigde de vakbonden vrijdagmiddag opnieuw uit voor verdere gesprekken. Eerst was het onduidelijk of de vakbonden daarop zouden ingaan, maar uiteindelijk kozen ze ervoor om niet opnieuw aan tafel te gaan zitten. Enkel de christelijke vakbond ACV trok naar de onderhandelingen. 

Voor ACV is overleg de enige weg naar oplossingen. “Voor de herfstvakantie was er al overleg over enkele zaken en lag er een plan van aanpak op tafel. Alleen op die manier kan er resultaat geboekt worden. We vinden het in het belang van iedereen niet langer gepast om de reiziger hiervoor verder in de kou te laten staan en de publieke opinie negatief te beïnvloeden. We hebben sinds de start van het conflict op 5 november wel degelijk stappen vooruit gezet.”

“Nutteloos bij elkaar zitten brengt alleen maar tijdverlies met zich mee”, reageerden de overige twee vakbonden. Ze laten weten dat ze hun acties zullen verderzetten. Ze laten het personeel de keuze om op  zaterdag 9, zondag 10 en maandag 11 november thuis te blijven. De socialistische vakbond roept intussen op om de staking op woensdag 13 november uit te breiden naar heel Vlaanderen. Of dit effectief het geval zal zijn, is nog niet bevestigd. 

Staking bij De Lijn.
BELGA Staking bij De Lijn.

Sociale bemiddelaar

Ook de directie van De Lijn zelf laat van zich horen. “De sociale bemiddelaar heeft ondertussen het initiatief genomen voor een gesprek op dinsdag 12 november. Onze deur blijft openstaan met het oog op het zo snel mogelijk herstellen van de dienstverlening aan de klanten.” Verder laten ze weten dat ze achter hun voorgelegde voorstel van donderdag blijven staan.

Andere taal

De vakbonden zijn niet te spreken over wat er zich donderdag afspeelde. “Het lijkt alsof vakbonden een andere taal spreken en de directie een totaal andere visie heeft op het ongenoegen van het personeel”, zegt Marcel Conters van het ACOD, die vrijdag overlegde met de vakbondstop en de achterban. “Concreet kregen wij weer minieme voorstellen die niet gefundeerd werden.” Ondertussen lieten ze weten niet akkoord te gaan met het voorstel.

Verwarrend

Het overleg op donderdag mondde uit in grote chaos. Eerst kwam er witte rook: in een mededeling liet De Lijn weten dat de directie en de vakbonden nieuwe afspraken hadden gemaakt over de dag- en personeelsplanning van de chauffeurs, de vakantieregeling, aanwervingen en de planning van de Lijncontroleurs. Iedereen zou terug aan het werk gaan op vrijdag.

Even later weerlegden de vakbonden het akkoord dat De Lijn aankondigde. “Onze leugenachtige directie verspreidt via de pers dat er een akkoord is. Niets is minder waar. Onze acties gaan gewoon verder”, klonk het donderdagavond. “Omstreeks 18.00 uur hebben zij kwaad de vergaderzaal verlaten, zonder dat het tot een akkoord kwam.”

Het lijkt alsof vakbonden een andere taal spreken en de directie een totaal andere visie heeft op het ongenoegen van het personeel

Marcel Conters

Privatiseren

Vervolgens stuurde De Lijn een tweede bericht uit. Ze betreuren dat de vakbonden hun acties doorzetten. “Op deze manier zijn ze de beste objectieve bondgenoten van wie het openbaar vervoer wil privatiseren”, liet Roger Kesteloot, directeur-generaal bij De Lijn weten.

Daarnaast liet ook Els Ampe (Open Vld), Vlaams volksvertegenwoordiger, weten dat ze niet opgezet is met de gang van zaken. De communicatie van De Lijn blinkt volgens haar uit in vaagheid. “Bezorg de reizigers concrete informatie over hoelang de staking nog zal duren en welke buslijnen getroffen zijn”, eist ze.

De personeelsleden van De Lijn in de Vlaamse rand rond Brussel legden dinsdag het werk neer. Donderdag breidde de staking uit naar delen van het arrondissement Leuven. Nu roept ABVV op om woensdag 13 november over heel Vlaanderen te staken. 




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yelene dekann

    Ik wil het salaris van Mijnheer Kesteloot wel hebben, hij rijdt met een luxe wagen of laat zich rijden, hij heeft nooit met een bus gereden laat staan dat hij weet hoe een bus er van binnen uit ziet,hij heeft nooit in de garages van De Lijn gewerkt en beseft niet dat er heel veel bussen stuk in de stelplaatsen staan. Er worden voor miljoenen nieuwe bussen aangekocht,maar geld om de bussen die stuk zijn te laten maken is er niet,noch minder om hun chauffeurs deftig te betalen

  • Rozemieke Fritz

    Alle begrip voor chauffeurs die geen vakantie of rustdagen kunnen opnemen, maar moet je daarom weer honderden reizigers aan hun lot overlaten. Een schande voor de vakbonden is het ! Als het zo verder gaat, is de lijn binnenkort failliet en wat gaan jullie (vakbonden) dan doen?

  • Marnick L'Eau

    Management wereldvreemd, incompetent, niet bereid een duimbreed te compromitteren, overbetaald terwijl ze iedereen elke cent afpakken die ze kunnen zien, en in permanente staat van ontkenning en misleiding? Allee gij... Straks zegt ge dat water nat is.

  • Sobek Wessels

    Alles wat met de overheid te maken heeft stinkt als de pest vooral de leiding ervan !

  • Rik Vrachten

    Chauffeurs v.d lijn , waar wachten jullie nog op ? Welkom bij het goederen transport . Geen gedoe met lastige passagiers , geen eentonige ritten met 200X / dag stoppen en vertrekken , als ge wilt meerdaagse ritten , als niet wilt geen weekend werk , chauffeur dagritten = tussen de 2500 en 3000€ netto/maand . Enkel al in Vlaanderen staan er minimaal enkele duizende jobs op jullie te wachten !!