Bewoners zijn 'laagvliegers' kotsbeu

TRAJECTCONTROLE IN LENNIKSESTRAAT TE DUUR VOLGENS GEMEENTE, DIE ANDERE OPLOSSING ZOEKT

Bewoners van de Lenniksestraat bij een van de bloembakken die dienen als verkeersremmer. De tweede werd zopas nog in de vernieling gereden.
Marc Colpaert Bewoners van de Lenniksestraat bij een van de bloembakken die dienen als verkeersremmer. De tweede werd zopas nog in de vernieling gereden.
Tal van bewoners van de Lenniksestraat in Oetingen zijn de vele 'laagvliegers' in hun straat meer dan beu. De verkeersremmers moeten niet verdwijnen, maar er moet wel een betere oplossing komen. "Alleen trajectcontrole kan hier definitief een einde aan stellen, maar dat is te duur en te technisch, dus moeten we op zoek naar iets anders", zegt schepen Herman Anthoons (CD&V).

Al jaren is het een gekend probleem in de Lenniksestraat in Oetingen: de vele wagens - volgens een telling rijden er 2.000 op een halve dag door deze straat - houden zich niet aan de snelheid en vlammen er maar op los. Op vraag van vele bewoners plaatste de gemeente - al enkele jaren geleden - op twee plaatsen de nodige bloembakken, wat toch enig soelaas bracht.


"Wij willen absoluut niet dat de bloembakken verdwijnen, want ze zorgen ervoor dat er toch nog wat kalmer wordt gereden", zegt bewoner Hans Vanden Driessche. Probleem is wel dat deze bloembakken om de haverklap weggenomen worden, bijvoorbeeld voor een wielerwedstrijd of een loopmarathon. Vorige week nog werden de bloembakken teruggeplaatst en kijk: twee dagen later reed er alweer iemand tegen een bloembak."

Schepen Herman Anthoons (CD&V).
Marc Colpaert Schepen Herman Anthoons (CD&V).

Extra signalisatie

"Wij willen graag dat er enerzijds extra signalisatie komt ter hoogte van de bloembakken, want straks rijdt er zich nog iemand dood, en anderzijds dat de gemeente maatregelen neemt om de snelheid aan banden te leggen. Wij denken dan in de eerste plaats aan trajectcontrole, maar ook meer visuele geheugensteuntjes die duidelijk maken dat de maximumsnelheid 50 km per uur is kunnen al helpen. We denken dan aan signalisatie op het asfalt", aldus Hans.


"Bij het plaatsen van de bloembakken zijn alle wettelijke verplichtingen nagekomen. Nu is het wel zo dat we al eens gedacht hebben om extra signalisatie te plaatsen, maar dat is niet altijd simpel. Er is niet veel ruimte en te grote borden zijn meer hinderlijk dan doeltreffend", vertelt schepen Anthoons. Hij geeft wel toe dat trajectcontrole de beste oplossing kan zijn. "Maar dat is duur en trajectcontrole moet geplaatst worden over een traject met dezelfde snelheid en dat is hier een probleem, want we zitten naast een zone 50 ook met een zone 30. Maar extra signalisatie, dat moet kunnen denk ik, al moet dit natuurlijk eerst besproken worden met de collega's."

Verkeersagressie

Voor bewoonster Brigitte Vandekerckhove is de maat echt vol. "Wij krijgen hier meer en meer te maken met verkeersagressie. Ik kan op sommige dagen niet meer rustig uit mijn garage rijden zonder dat ze zitten te toeteren, én meer. Het wordt dan ook de hoogste tijd dat de gemeente maatregelen treft."