Limburgse open Vld racet van Gingelom naar Brussel: Ter Land, per spoor en in de lucht.

Samen op de Brusselse Grote Markt
RV Samen op de Brusselse Grote Markt
Met welk vervoerstype geraak je het snelst vanuit een willekeurige landelijke gemeente tot op de Grote Markt in Brussel? 9 Limburgse kandidaten nemen de proef op de som en vertrekken gelijktijdig met 5 verschillende voertuigen vanuit Montenaken (Gingelom) richting Brussel. Het ene vervoersmiddel al wat ambitieuzer dan het andere. Wie zal het eerst aankomen?

“We vertrekken met vijf verschillende voertuigen tegelijk van Gingelom naar Brussel. Daarbij gaan we ook minder conventionele vervoersmiddelen niet uit de weg, zo zullen we steppen en liften over de autoweg én door de lucht.” gaat initiatiefnemer Kristof Schiepers van start. “Door de situatie waarin Limburg verzeild is geraakt, is er ook een grote wil om er iets aan te doen en zelfs te experimenteren. Alles is beter dan de huidige situatie. Daarom kaarten we de situatie nog een keer aan en lanceren wij een rits van vernieuwende mobiliteitsvoorstellen om letterlijk en figuurlijk uit de impasse te geraken.” “Toekijken, klagen en zeuren is niets voor ons. We willen niet aan de zijlijn blijven staan dus gaan we de baan op: van Limburg naar Brussel.” vervolgt Vlaams parlementslid Laurence Libert. “Als we niet over de weg of over het spoor tot in Brussel geraken moeten we minstens investeren in het onderzoek naar alternatieven. Een toonaangevende mobiliteitscampus die alle nieuwe futuristischetechnologieën samenbrengt zou van Limburg een voorbeeld voor anderen maken.”

Evi Robert en Johan Mas per vliegtuig
RV Evi Robert en Johan Mas per vliegtuig

Limburgers niet straffen

“Het Limburgs fietsroutenetwerk is ook zo’n voorbeeld. Vandaag fietsen 16,2% van de mensen naar hun werk en 31,5% van de scholieren naar school. Wij willen deze aantallen verdubbelen. Daarom willen we inzetten op de verdere uitbouw van het fietsroutenetwerk met fietsostrades, moderne fietsstallingen, deelsystemen, … zodat het functioneel fietsgebruik optimaal ondersteund wordt. Maar eens we over onze provinciegrenzen fietsen moeten we alweer terugdraaien omwille van de gebrekkige fietsinfrastructuur. Ook de rest van Vlaanderen moet investeren in kwalitatieve fietsvoorzieningen zodat we niet alleen langs de autosnelweg maar ook via de fietsostrade naar het werk kunnen.”, licht gedeputeerde Igor Philtjens toe.

Laurence Libert en Kristof Schiepers per step en met de duim
RV Laurence Libert en Kristof Schiepers per step en met de duim

Limburgnet

“Het is duidelijk dat er moet worden ingezet op goed uitgebouwde alternatieven in een brede mobiliteitsvisie. Open Vld legt het Limburgnet op tafel. Een integrale visie met Hasselt als centrale hub waar treinlijnen, Spartacus-lijn(en), snelle buslijnen samenkomen in een hop-on hopoff- systeem, waarbij een snelle verbinding vanuit Hasselt naar rest van het land klaar staat ” vervolgt Vlaams Parlementslid Marino Keulen. Evi Robert vult aan: “Bovendien moeten we overgaan tot een liberalisering van de spoorwegen waarbij de spoorinfrastructuur in handen blijft van de overheid. Deze stelt een mobiliteitsvisie op en schrijft concessie uit voor Limburgs spoor (en bussen). Het operationele gedeelte worden uitgevoerd door private operatoren. Een Limburgnet zorgt vervolgens voor een mobiliteitsvisie voor alle Limburgse gemeentes.”

Igor Philtjens en Guy Schiepers, per trein en bus.
RV Igor Philtjens en Guy Schiepers, per trein en bus.

En de motor wint

Maar wie was nu het snelst in Brussel?  De motor van Mark Vanleeuw haalde de Brusselse Grote Markt vanuit Gingelom in een tijd  van 1u05, de auto van Marino Keulen en Steven Coenegrachts deed het in 1u18 minuten, met het openbaar vervoer deden Igor Philtjens en Guy Schiepers anderhalf uur over. Steppend en liftend geraakte Laurence Libert en Kristof Schiepers er in 2u20 minuten. Het vliegtuig van Evi Robert en Johan Mas uiteindelijk was het traagst en deed er 2u40 minuten over

De motor van Mark Vanleeuw was het snelst
RV De motor van Mark Vanleeuw was het snelst



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.