"Gemeente moet stoppen met boetes personeel terug te betalen"

Verkeersboetes van het gemeentepersoneel worden in Gingelom nu al meer dan een jaar door de gemeente terugbetaald. "Een verkeerd signaal", vindt de oppositie. Maar burgemeester Patrick Lismont nuanceert: "Het voorbije jaar hebben we welgeteld twee keer een boete van 50 euro betaald."

De oppositie verwijt de burgemeester ook dat hij een dergelijk systeem hanteert, terwijl hij lid is van het politiecollege. "Hij wordt verondersteld de verkeersveiligheid te garanderen en overdreven snelheid overal strikt aan te pakken", zegt gemeenteraadslid Gert Houbey (CD&V), die vindt dat het systeem afgevoerd moet worden. "Maar tegelijk worden boetes dan wel terugbetaald. Dat is toch niet logisch?"

Systeem met beperkingen

Het systeem van de terugbetaling heeft wel beperkingen. De gemeente betaalt boetes tot maximaal 50 euro terug, en dat tot drie keer gedurende een volledige loopbaan. "Vroeger werd dat systeem ook gehanteerd door het OCMW", legt burgemeester Lismont (sp.a-goesting) uit. "Dat was dan het geval voor medewerkers die warme maaltijden aan huis bezorgden, of instonden voor het vervoer van minder mobiele mensen. Die werknemers werden intussen geïntegreerd in de gemeente, en we wilden hen dat voordeel niet afnemen. Maar dat is intussen al een jaar geleden, en nu is de oppositie wakker geworden. Als ze de verslagen hadden gelezen, dan hadden ze al veel eerder met hun kritiek naar buiten kunnen komen."


Toch is Lismont geschrokken van de reacties. "Men doet net alsof wij te snel rijden goedkeuren, of zelfs aanmoedigen. Dat is natuurlijk bij de haren getrokken. Als je een boete van 50 euro krijgt, dan heb je nog geen tien kilometer per uur te snel gereden. Dat maakt van jou geen snelheidsduivel, maar heeft vaak gewoon met onoplettendheid te maken. Sommige werknemers zijn vaak op de baan en we willen hen een beetje ontlasten. Er zijn wellicht bedrijven die dat ook doen, maar daar gewoon niet mee naar buiten komen."


Een herziening van het systeem zit er dan ook niet aan te komen - ook al vindt het Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid (BIVV) het evenmin een goed idee. (BVDH)