Zeeman aan Dampoort heeft TikTok-account met 7.000 volgers: “Het bevordert de werksfeer, mooi meegenomen”

Het team van Zeeman Dampoort: Maxine Toch, Anniek Deschepper, Tamara Van Brabant en Albana Vucaj.
rv Het team van Zeeman Dampoort: Maxine Toch, Anniek Deschepper, Tamara Van Brabant en Albana Vucaj.
De Zeeman op de Dendermondsesteenweg heeft een eigen TikTok-account. Onder de naam ‘Zeeman dampuurte’ posten de medewerkers geregeld filmpjes op het populaire jongerenkanaal. Sommige daarvan halen niet minder dan 340.000 likes binnen.

De Zeeman aan de Dampoort had al een Facebookpagina met iets meer dan vijfhonderd volgers. “Daar posten we regelmatig foto’s, en gingen we enkele keren live”, vertellen de teamleden. “We kregen daar steevast goede reacties op. Onze Facebookpagina werkt goed in vergelijking met andere winkels, maar we wilden origineel uit de hoek blijven komen.” Toen de dochter van een collega voorstelde dat ze filmpjes konden posten op TikTok, ging de bal aan het rollen.

We doen dat als het wat kalmer is in de winkel. Omdat het tijdens de werkuren gebeurt, hebben we niet elke week tijd om een filmpje te posten

Team van Zeeman dampuurte

Het team maakte een account aan, en begon filmpjes te posten. Daarin is te zien hoe de medewerkers dansen in kamerjassen, keukenschorten, sportkleren, onesies, sokken, met sjaals en handschoenen. In een ander filmpje verdwijnt een verkoopster in een kopje, een eerder bericht toont hoe kerstartikelen als een domino op elkaar vallen. Op korte tijd vergaarde het account van de Dampoortse Zeeman 70.000 volgers. “Het is immens populair, we hadden dat niet verwacht”, klinkt het. “Toen één van de filmpjes viraal is gegaan, kregen we snel veel volgers.”

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Werken met de glimlach

Het team onderhoudt de TikTok-account samen. “We doen dat als het wat kalmer is in de winkel. Omdat het tijdens de werkuren gebeurt, hebben we niet elke week tijd om een filmpje te posten. We wachten dan liever om een goed filmpje te plaatsen, dan zomaar iets te posten. Niemand van het team is verplicht om mee te doen. Wie wil mag zeker, maar het is geen must. Wat we wel merken is dat het de werksfeer bevordert. We zijn steeds een hecht team geweest, dat graag plezier maakt. We werken hard, maar als het kan met de glimlach, dan gaat het nog vlotter.”

Bekende en nieuwe gezichten aanspreken

Door hun TikTok-account kan het team een grotere doelgroep aanspreken. “Via Facebook spraken we vooral bestaande klanten aan, maar niet iedereen heeft Facebook. Ze zien de filmpjes via hun kinderen, komen dan naar de winkel en vragen naar de onesie of de sokken die we aanhadden in één van de video’s.”

De filmpjes van het Zeeman-team kunnen bekeken worden via hun TikTok-account.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.