Woonproject Kaai 24 muurvast

NEGEN MAANDEN NA STOPZETTEN VAN WERKEN, BLIJFT OPLOSSING VER WEG

Foto Nimmegeers
In het veelbesproken woonproject Kaai 24 op de Muide is nog geen baksteen gelegd. Een discussie over een vergeten goederentreinspoor dat wordt beschouwd als onroerend erfgoed is hiervan de oorzaak. Een vzw van buurtbewoners stapte naar de rechter en de werken werden negen maanden geleden stilgelegd. Stadsontwikkelingsbedrijf Sogent, bouwheer van Kaai 24, kreeg zelfs een dwangsom van 25.000 euro per dag opgelegd als er toch verder wordt gebouwd. Een oplossing lijkt niet voor morgen.

In juni van vorig jaar werd de bouw van het woonproject Kaai 24 stilgelegd. Op die plek, aan de historische Voorhaven, moeten 72 appartementen verrijzen. Die komen in een knap decor te staan tussen oude en gerenoveerde havenloodsen. Dat zorgt voor een extra moeilijkheid: het volledige stadszicht, ontworpen door de latere burgemeester Emile Braun, is beschermd.


Tijdens de voorbereidende werken dook op die site plots 100 meter 'vergeten' treinspoor op. Dat stond niet op de plannen, maar is wel degelijk beschermd. Het leverde de buurt meteen een geschikt wapen in haar protest. Eerder verzette vzw Voorhaven zich al: er stonden te veel woningen en te weinig extra voorzieningen gepland. Dat leverde weinig succes op, het vergeten treinspoor des te meer. Samen met de BVBA Nieuwe Voorhaven van Dirk Valvekens, die al meermaals procedeerde tegen de stad, kreeg de buurt de werken stil.

Nieuwe bouwvergunning

De werken zijn na negen maanden nog steeds niet hervat en veel beterschap is er niet in zicht. "Er is sinds juni niet meer gebouwd, maar nu bereiden we een nieuwe, aangepaste bouwvergunning voor. Het verschil is dat een deel van die treinsporen bewaard blijven en geïntegreerd worden in Kaai 24", zegt Sogent-voorzitter Tom Balthazar (sp.a). "Ook startten we een bemiddelingsprocedure op met de BVBA Nieuwe Voorhaven."


Of dat voor een snelle oplossing zal zorgen is zeer de vraag. Voorlopig is het water erg diep. "We hebben verzet aangetekend op de nieuwe bouwvergunning", zegt Valvekens. "Dit is onvoldoende respect voor het erfgoed. Bovendien was er nu geen openbaar onderzoek en dus geen inspraak voor de nieuwe vergunning. Helemaal opnieuw beginnen, van nul af aan, is eigenlijk de beste oplossing."

Buurt-vzw

De buurt-vzw schaart zich daarachter, maar wil ook zelf mee aan tafel in de gesprekken met Sogent. "Dirk Valvekens zal onze belangen ongetwijfeld goed verdedigen, maar Tom Balthazar vraagt zich blijkbaar niet af wat wij denken. De vzw Voorhaven verdient een plaatsje aan tafel bij die gesprekken", reageert woordvoerster Nadia De Graeve.