Woonblok ontruimd na zware brand

15 BEWONERS NAAR ZIEKENHUIS NADAT ZE ROOK HADDEN INGEADEMD

Anis Ben Mbarek (rechts) in het dienstencentrum waar de bewoners waren opgevangen. Hij snelde meteen naar zijn gezin toen hij hoorde dat er brand was uitgebroken.
Foto JVK Anis Ben Mbarek (rechts) in het dienstencentrum waar de bewoners waren opgevangen. Hij snelde meteen naar zijn gezin toen hij hoorde dat er brand was uitgebroken.
Een appartementsgebouw van acht verdiepingen aan het Rerum Novarumplein in Gent is gisteravond ontruimd na een hevige brand. Zo'n 15 mensen werden voor verzorging naar het ziekenhuis gebracht nadat ze rook hadden binnengekregen. "Niet iedereen merkte de brand meteen op. Er hingen geen branddetectoren in het gebouw", zegt bewoonster Selina Ozer.

Even voor 19 uur brak de brand uit in het woonblok op het Rerum Novarumplein in Gent. "We waren opgeroepen voor hevige rookontwikkeling in een appartement op de vierde verdieping", zegt brandweerkapitein Joeri Adriaensens. "Bij aankomst bleek het toch om een zware brand te gaan. We hebben verschillende mensen moeten evacueren en die werden samengebracht in een zaal net naast het gebouw. Daarop zijn we gestart met de bluswerken. Die zijn allemaal vlot verlopen, maar er is toch nog veel rookschade op de bovenliggende verdiepingen."


Er vielen geen gewonden, maar er werden wel een vijftiental mensen naar verschillende ziekenhuizen gebracht voor rookintoxicatie. De mensen vanaf de vierde tot de achtste verdieping konden niet terug naar hun woning en moesten de nacht elders doorbrengen. Het appartement waar de brand ontstond, brandde volledig uit. Over de oorzaak was er gisteren nog geen duidelijkheid. Er werd een deskundige aangesteld.


"We waren net gedaan met eten, toen ik vreemde geluiden in de gang hoorde", zegt Selina Ozer, het overbuurmeisje van het appartement waar de brand ontstaan is. "Er klopte iemand op de deur en ik riep om mijn moeder. Mijn vader deed de deur open en er kwam een rookwalm op hem af. We schoten in paniek en liepen meteen naar buiten."

Een brandweerwagen aan het gebouw waar brand uitbrak.
Leen Peeters Een brandweerwagen aan het gebouw waar brand uitbrak.

Paniek

Niet iedereen had onmiddellijk in de gaten wat er aan de hand was. Blijkbaar wisten veel mensen niet eens dat er een brand was uitgebroken. "Er hangen geen branddetectoren in het gebouw. Ik heb zelf de ambulance en brandweer gebeld, want niemand schoot in actie om naar buiten te komen", vertelt Selina. "Ik merkte gewoon op dat het ongelofelijk hard begon te stinken in mijn appartement", vertelt een bejaarde buurvrouw.


"Ik was niet thuis, maar mijn vrouw belde mij om te melden dat er een brand was", zegt Anis Ben Mbarek. "Ik ben meteen naar hier gekomen. De vlammen sloegen naar buiten. Het zag er ernstig uit. Er was wel wat paniek." De man werd samen met zijn vrouw en twee kinderen met de andere bewoners opgevangen in het dienstencentrum naast het appartementsgebouw. "We kregen water en spelletjes voor de kinderen. Wij kunnen gelukkig nog deze avond (gisteravond, red.) naar huis." (CMW, JEW,LPG,SDVA)