Volvo Car Gent bouwt assemblagefabriek voor batterijen

Volvo Car Gent: de batterij-assemblagefabriek in opbouw
Sabine Van Damme Volvo Car Gent: de batterij-assemblagefabriek in opbouw
Vanaf het najaar van 2020 rollen bij Volvo Cars Gent de eerste elektrische V40’s van de band. Nu al produceert de fabriek de hybride variant, maar daarvoor worden de batterijen ingevoerd. De batterijpacks voor de elektrische XC40 zullen op de site zelf worden geassembleerd, in een nieuwbouw van 5.000 vierkante meter groot, vlakbij de eindassemblagefabriek.

De bouw van het nieuwe fabrieksgedeelte is al gestart. Volvo Car Gent zal de eerste Volvo-site zijn waar batterijen voor de elektrische Volvo’s worden geassembleerd. Gent speelt hier mee een voortrekkersrol in de elektrificatiestrategie van Volvo Cars. Het nieuwe fabrieksgedeelte wordt 5.000 vierkante meter groot. De oplevering ervan is verwacht tegen eind dit jaar, zodat de batterij-assemblage en dus de productie van de elektrische XC40 in het najaar van 2020 kan starten. In het gebouw komen 10 manuele stations, bemand door operatoren die daarvoor speciaal en intensief worden opgeleid. Dat worden geen nieuwkomers, maar mensen die nu al binnen de Volvo-fabriek werken. De opstart zal gebeuren met een 30-tal operatoren. Naast de 10 manuele stations, komen er ook nog 4 automatische roboteilanden.

“Alle operatoren in het eindassemblagefabriek zullen een bewustwordingstraining rond elektrische veiligheid volgen”, zegt plant manager Stefan Fesser. “De medewerkers aan de lijn in de batterijfabriek worden daarnaast nog speciaal opgeleid om met batterijen onder hoge spanning – toch 400 volt – te werken. Dat gaat dan over zowel de operatoren, de technici als de leidinggevenden.”

Volvo maakte overigens ook vandaag bekend dat er langetermijnovereenkomsten gesloten zijn met twee Aziatische batterijproducenten, namelijk CATL en LG Chem. “We hebben twee leveranciers nodig omdat de volumes enorm zijn”, zegt Volvo-ceo Hakan Samuelsson “De batterijcapaciteit die Volvo heeft besteld is ongeveer dezelfde hoeveelheid als wat vorig jaar wereldwijd werd geleverd.” Er is meer dan een jaar onderhandeld, en de contracten die zijn afgesloten zijn voor 10 jaar. “Het management van Volvo heeft zelfs een team naar Afrika gestuurd om te kijken of omstandigheden in de Kobalt-mijnen daar effectief voldoen aan de opgelegde standaarden, zoals de leveranciers beweerden”, zegt de Gentse woordvoerder Barbara Blomme.

Volvo taat voor een paar belangrijke uitdagingen. Ze willen dat binnen de zes jaar de helft van hun verkochte auto’s elektrisch is. Volgens de huidige voorspellingen gaat dat dan om 500.000 elektrische wagens tegen 2025. Dat net Gent de eerste fabriek is waar batterijen geassembleerd zullen worden, is goed nieuws voor de toekomst van de site. Het toont dat het moederbedrijf nog steeds gelooft in de Gentse vestiging, waar vandaag om en bij de 6.500 mensen werken.

Volvo Car Gent: een productielijn
Sabine Van Damme Volvo Car Gent: een productielijn



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.