Vers brood via het internet, van Gent tot Chili: de exponentiële groei van Bakeronline van Maxim Sergeant (25)

“Ik had mijn BTW-nummer sneller dan mijn rijbewijs”

Maxim Sergeant, bezieler van Bakkersonline.
Lampens Maxim Sergeant, bezieler van Bakkersonline.
Er werd de jonge Maxim Sergeant een grote toekomst voorspeld, toen hij in mei 2015 in de Vooruit verkozen werd tot Student-Ondernemer. En terecht, zo blijkt vandaag: zijn technologie-onderneming Bakeronline is een wereldspeler geworden, van Gent tot Chili. Maxim Sergeant: een topondernemer uit de Arteveldestad. “Ik had mijn BTW-nummer sneller dan mijn rijbewijs.”

Cijfers liegen niet. Een groei van 540 procent, 25 vaste medewerkers, en nu al actief in 7 landen. Bakeronline, waarmee bakkers wereldwijd hun producten te koop kunnen aanbieden aan de lokale consument, groeit snel uit tot een wereldspeler. Aan het roer zit Maxim Sergeant, een Gentenaar van amper 25 die de onderneming in 2012 uit de grond stampte. Deur aan deur bij de Gentse bakkers.

“ Er waren wellicht bakkers die dachten dat ik van Mars kwam”, lacht Sergeant. “Brood online verkopen? Sommigen hadden niet eens een computer. Die eerste vijftig bakkers overtuigen om mee te stappen in het online verhaal, was zéér lastig. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost. Maar ik was en ben zeer overtuigd van mijn idee.”

Warm brood, geen rij

En dat idee, dat kwam er toen Sergeant las over het Collect & Go-principe van Colruyt, waarbij klanten hun boodschappen kant en klaar kunnen afhalen bij de winkel. “Ik dacht al snel aan de lokale bakkers", zegt Sergeant. “De ambachtsman zou wel in de kou achterblijven, want wie zou er nog speciaal naar de bakker gaan om brood te kopen? Maar door samen te werken met bakkers, voor een bescheiden prijs, kon ik hun zaak digitaliseren, op maat van de moderne consument. Die kan via de site van Bakeronline brood of patisserie kopen, en de verse bestelling de dag erna komen ophalen, zonder tijd te verliezen in die vervelende rij. De bakkers kunnen hun product aan de man brengen, en bovendien beter inschatten hoeveel ze moeten klaarmaken.”

Zijn idee en aanpak bezorgden supertalent Maxim Sergeant in 2015 de titel van Gentrepreneur Student-Ondernemer van het Jaar. Sergeant was dé volbloed ondernemer. “Ik was op mijn 18e al zelfstandig”, klinkt het trots. “Ik had sneller een BTW-nummer dan mijn rijbewijs.” En de jongeman bevestigde. Intussen is zijn onderneming actief in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Chili en Costa Rica - werkelijk overal slaat het idee aan. In 2020 wil Sergeant zich richten op Azië en het Midden-Oosten. In België zijn intussen 15 procent van alle bakkers aangesloten.

Maxim Sergeant in 2015, toen hij Student-Ondernemer van het jaar werd.
WN Maxim Sergeant in 2015, toen hij Student-Ondernemer van het jaar werd.

De knappe cijfers leverden de Gentenaar een nieuwe nominatie op voor de Gentrepreneur Awards, ditmaal als ‘Geduchte Groeier’. Of hij wint, weten we woensdag. “De titel in 2015 betekende enorm veel voor mij”, aldus Sergeant. “Erkenning natuurlijk, maar door de aandacht kon ik ook verder groeien en mijn netwerk uitbouwen. Gentrepreneur loopt als een rode draad door mijn onderneming. Ik ga woensdag dus met véél plezier naar de Awarduitreiking.”

Meer info op de site van Bakeronline.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Heyvaerts

    Er zijn geen bakkers meer. De klant wordt nog maar eens bedrogen. Het brood wat je koopt bij de bakker is afkomstig van grote jongens zoals Pastridor, Diversi Foods, Panesco, Bridor, La Lorraine... De bakkers kopen kartons diepgevroren brood, stoppen het in de oven en leggen het in de rekken om te verkopen.

  • Sonck Koen

    Azië .... China .... daar kopen we al enkele jaren alles online , gefaciliteerd door een WeChat , Alipay, Taobao , Aangeboden door de kleine man , het restaurant of de shop om de hoek , de multinational. Gewoon alles zit online en wordt aan de thuis deur geleverd 24/24 7/7.

  • John Stahl

    Ik zie echt de meerwaarde niet. De bakkers blijven bakken en je moet nog steeds het produkt afhalen. Enkel.., nu pikt de ondernemer een percentje mee van de bakker zijn werk. Om iets goedkoop te houden moet je de middleman uitschakelen, terwijl er hier extra tussenpersonen worden toegevoegd.

  • Freek De Meyer

    Dus naar de bakker bellen om een bestelling te plaatsen bestond nog niet? Of is het een ondernemer die nog maar eens de nutteloze tussenpersoon is (maar wel zijn percentje opeist) en ondertussen consumptie en verbruik (om niet te spreken van CO² uitstoot) omhoog krijgen. Een goede ondernemer zou voor mij iemand zijn die de maatschappij echt vooruit helpt, met iets dat niet specifiek op meer consumptie gericht is en bij voorkeur nog ecologisch erbij.