Verkeerslichten omdat fietsers toch bijna nooit stoppen

Op het kruispunt Coupure Links-Nieuwe Wandeling dwingen overstekende fietsers vlot hun voorrang af.
Foto James Arthur Op het kruispunt Coupure Links-Nieuwe Wandeling dwingen overstekende fietsers vlot hun voorrang af.
Aan de Dampoort en op het kruispunt Nieuwe Wandeling-Coupure Links worden de haaientanden vervangen door verkeerslichten. "We merken dat fietsers er nauwelijks stoppen en op een handige manier hun voorrang afdwingen. De verkeerslichten moeten de situatie veiliger maken", zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen).

De twee punten zijn berucht in Gent. De Dampoort is het drukste kruispunt van de stad en met het oog op het circulatieplan moet de capaciteit daar uitgebreid worden.


"Een turborotonde is geen optie meer. Daarom zullen we aan de oversteekplaatsen op de Kasteellaan en aan Dok-Noord verkeerslichten zetten voor fietsers. Vandaag zouden fietsers op de Dampoort moeten stoppen om de auto's door te laten. Er staan haaientanden. In de praktijk gebeurt dat niet. De automobilisten zijn in Gent hoffelijk genoeg om fietsers voor te laten, maar het veroorzaakt wel vertragingen op één van de drukste punten van de stad. De verkeerslichten moeten een korte opening creëren in de hoeveelheid fietsers en er voor zorgen dat automobilisten vlotter van de Dampoort-rotonde geraken", aldus schepen Watteeuw.

Tijdelijk

Ook het kruispunt met de Nieuwe Wandeling en de Coupure Links krijgt die aanpassing. De vele fietsers op de belangrijke fietsas nemen er al vele jaren vlot hun voorrang. "We weten dat ervaren 'durffietsers' makkelijk hun voorrang afdwingen door tot op het randje te rijden om zo een auto te dwingen om te stoppen. We verwachten echter dat er veel nieuwe fietsers zullen bijkomen en ook zij moeten veilig kunnen fietsen. De verkeerslichten zijn de veiligste optie, al besef ik dat het bij velen geen populaire maatregel zal zijn", zegt de schepen.


Op langere termijn is er wel een oplossing in de maak voor beide punten. Aan de Dampoort komt een fietspad dat dwars door de treinbedding zal gaan. Aan de Coupure zijn er prille plannen om een fietsonderdoorgang te bouwen onder de Contributiebrug. Daardoor zouden fietsers en automobilisten volledig gescheiden worden. (EDG)