Vergunninghouders massaal op de bon

SYSTEEM MET POORTEN IN VOETGANGERSGEBIED ONDER VUUR

Verwarring in de Burgstraat: twee borden vlak bij mekaar, één met 'uitgezonderd bus, taxi en prioritaire voertuigen', één met 'uitgezonderd vergunninghouders'.
Foto James Arthur Verwarring in de Burgstraat: twee borden vlak bij mekaar, één met 'uitgezonderd bus, taxi en prioritaire voertuigen', één met 'uitgezonderd vergunninghouders'.
Het regent verontwaardigde reacties van mensen die, ondanks hun vergunning om in het Gentse autovrije gebied te rijden, toch boetes krijgen. Omdat de boetes pas na tien of twaalf dagen in de bus vallen, begingen ze de overtredingen dagen op rij en krijgen ze nu ook meerdere boetes binnen. Vooral de Burgstraat blijkt een echte valstrik.

Wie in de Burgstraat richting Gravensteen rijdt, heeft het misschien al gezien: er staan twee verbodsborden, op een steenworp van elkaar. Het eerste verbodsbord heeft als onderbord: 'uitgezonderd bus, taxi en prioritaire voertuigen'. Een tiental meter verder staat wéér een verbodsbord, met onderschrift 'uitgezonderd vergunninghouders'.

Heel wat leveranciers, maar ook handelaars en bewoners uit die buurt, allemaal mét een vergunning om in het autovrije gebied te rijden, gingen ervan uit dat zij daar wel degelijk mogen passeren. Niet dus. Bijkomend probleem: wie uit de Jan Breydelstraat richting Gravenseen rijdt, ziet geen verbodsbord om rechtsaf te slaan, en ziet ook het verbodsbord met 'enkel vergunninghouders' niet. Ook dat leverde al een fiks aantal boetes op.

Aan de Burgstraat is dus duidelijk een betere signalisatie nodig. Maar heel wat handelaars durven zich niet te veel roeren, omdat ze ook leveren aan of samenwerken met het stadhuis. De trieste recordhouder kreeg de afgelopen dagen al zeventien boetes binnen. Aan 55 euro per stuk.

De trieste recordhouder kreeg de afgelopen dagen al zeventien boetes binnen. Aan 55 euro per stuk

Taxi's inzetten

Ondertussen ligt het hele systeem van vergunningen onder vuur. Het voetgangersgebied is nog eens opgedeeld in zones, en er zijn vergunningen per zone nodig. Die zone mag je dan enkel binnen via een bepaalde route. "Onzin", vindt bijvoorbeeld Christian Delens van B&B De Waterzooi op het Veerleplein.

"Ik heb tien parkeerplaatsen, maar die liggen in drie verschillende zones. Mijn bezoekers vinden zo al de weg niet, laat staan dat ik ze ook nog eens moet uitleggen hoe ze aan een parkeerplaats kunnen geraken. Bovendien moet ik de passagiers 'toevoegen' via internet om in het autovrije gebied naar een garage te rijden. Maar ik kan maar een beperkt aantal nummerplaten per 24 uur ingeven. Als gasten 's morgens vertrekken en de nieuwe komen 's avonds toe, lukt het al niet meer. Ook hun bagage afzetten aan de B&B is onmogelijk geworden. We zijn bijna verplicht taxi's in te zetten om het laatste stuk te overbruggen, of zelf te sleuren."

Ook heel wat leveranciers zijn de situatie in Gent nu al beu. Ze krijgen boetes, verliezen tijd of vinden de weg niet. Sommige loodgieters en andere technische diensten komen alleen nog in Gent-centrum werken met een extra premie. Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) gaf zelf al toe dat het systeem van vergunningen te ingewikkeld is.

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) gaf zelf al toe dat het systeem van vergunningen te ingewikkeld is

Systeem op helling?

Nu gaan stemmen op om het alvast voor leveranciers een pak eenvoudiger te maken, en hen een vergunning toe te kennen voor het hele voetgangersgebied. Dat zou maken dat alvast voor hen het systeem van zones en poorten zou vervallen. Of het effectief zover komt, valt nog af te wachten.