Vergunning tweede brugdeel De Krook vernietigd, “maar we hebben al een nieuwe aangevraagd”

De bewuste brug. Deel 1 van de Krook naar de Sint-Jansvest ligt er, de rest ontbreekt
VDS De bewuste brug. Deel 1 van de Krook naar de Sint-Jansvest ligt er, de rest ontbreekt
De voetgangers- en fietsersbrug die van de Krook naar de Brabantdam moet leiden, laat op zich wachten. Het eerste deel ligt er al, maar de Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft de bouwvergunning voor het tweede deel vernietigd. “Dat zagen we komen, en dus hebben we al een nieuwe vergunning aangevraagd,” zegt schepen van openbare werken Filip Watteeuw (Groen).

Dat één brug met twee vergunningen wordt aangevraagd, is op zich al vreemd. Maar het eerste deel van de toekomstige voetgangers- en fietsersbrug ligt er al, sinds maart 2018. Dat stuk leidt van de bibliotheek De Krook naar de Sint-Jansvest, en stopt daar. De stad heeft het stukje groen aan de Sint-Jansvest speciaal gekocht om daar de brug te kunnen bouwen. Het tweede  deel van de brug zou dan van Sint-Jansvest over het water naar de Brabantdam moeten leiden. Maar buurtbewoners verzetten zich, en kregen gelijk. 

Griet Cnudde, advocaat van één van de bewoners, legt uit: “Er is geen voorafgaande goedkeuring gevraagd aan de gemeenteraad. Dat moet, als er een nieuwe weg wordt aangelegd. En aangezien deze brug deel gaat uitmaken van een fietsas, is dat dus een nieuwe weg. Er is ook geen advies aan de brandweer gevraagd, wat ook verplicht was.  En tenslotte er is onvoldoende gekeken naar de impact die de brug zal hebben op omwonenden en milieu. Om die drie redenen is de vergunning vernietigd.”

De buren hadden evenwel nog een andere klacht, namelijk de impact op de omgevingsfactoren. “Het gaat dan om wenselijkheid van de brug, en die mensen hun privacy. Nu kijken ze uit op het water, in de toekomst op een brug. Bovendien kunnen de gebruikers van die brug dan recht hun woning binnen kijken. Maar over die klacht heeft de rechter zich niet uitgesproken. Dat maakt dat - als er een nieuwe vergunning komt - we daarmee opnieuw naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen kunnen stappen.”

“De stad zal wel een nieuwe vergunning vragen, maar houdt dan hopelijk ook rekening met de klachten van de buurt, zoals de inbreuk op hun privacy",  vervolgt Cnudde. “Er zijn immers alternatieven mogelijk. Een fietsbrug laten uitkomen op de Brabantdam is absurd. Dat is helemaal geen fietsvriendelijke straat, er liggen zelfs tramsporen. Beter zou zijn de brug te laten landen op de Sint-Jansvest, en via die autoluwe straatjes De Krook te ontsluiten.”

Een bijkomende bezorgdheid van de buurt is het stukje groen aan de Sint-Jansvest. De stad heeft wel dat stukje aangekocht, maar niet de toegang ernaartoe. Dat maakt dat de Groendienst het niet kan onderhouden, en dat het daar binnen de kortste keren een vuilnisbelt zal worden, eens de brug gebruikt wordt. 

Schepen van openbare werken Filip Watteeuw maakt zich geen zorgen over de bouw van de brug. “We wisten dat deze vergunning zou vernietigd worden, wegens procedurefouten”, zegt hij. “Dus we hebben al een nieuwe bouwvergunning aangevraagd, dit keer wél met advies van de gemeenteraad en de brandweer. In de nieuwe vergunning is inderdaad rekening gehouden met eisen van de buurt. Zo komt er onder meer een groenscherm aan de brug, om inkijk bij de buren te voorkomen.”

Het stukje groen waar het eerste deel van de brug landt, is officieel niet toegankelijk voor de Groendienst
VDS Het stukje groen waar het eerste deel van de brug landt, is officieel niet toegankelijk voor de Groendienst



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.