Vergeet de bakfiets, hier is de TUINFIETS

VIER RIJDENDE GRASVELDJES DUIKEN KOMENDE MAANDEN OP IN STRAATBEELD

Thomas Wittouck en Evelien Bracke stellen de rijdende tuin voor in het Design Museum.
Foto WN Thomas Wittouck en Evelien Bracke stellen de rijdende tuin voor in het Design Museum.
In de nieuwe tentoonstelling 'Bike to the Future' zoomt het Design Museum in op de toekomst van de fiets. Blikvangers zijn enkele rijdende tuintjes die de eerste keer te bewonderen zullen zijn in de stad tijdens de Floraliën. De expo toont ook futuristische fietstypes en staat stil bij de fietsculturen in Europese steden.

Wanneer volgend jaar het nieuwe mobiliteitsplan van de stad in actie treedt, krijgt de fiets een centrale rol als vervoermiddel in het centrum. Om te tonen wat de toekomst voor de tweewieler biedt, schakelde het Design Museum Thomas Wittouck in als curator voor de expo. Als eigenaar van de fietsspeciaalzaak Blanco is hij elke dag passioneel bezig met fietsen. "Een fiets heeft vandaag zo veel verschillende betekenissen voor mensen: voor mensen in de stad is het een snellere manier om zich te verplaatsen, een herinnering aan de vrijheid van je jeugdjaren of een vervoermiddel waarmee je de omgeving ten volle kan opnemen."


Naast Wittouck schakelde het Design Museum ook kunsthistorica Evelien Bracke in die zich verdiepte in de fietscultuur van fietslanden als Nederland of Denemarken. "Beide naties zijn koplopers in het succesvol integreren van de fiets in het moderne stadsleven. In deze fietsvriendelijke landen is de fiets de makkelijkste manier om je te verplaatsen met de voorhanden zijnde innovatieve en uitgebreide infrastructuur. Zo heb je in Kopenhagen bijvoorbeeld schuin gerichte vuilbakken waar fietsers makkelijk hun afval kunnen deponeren." Gentenaars zullen de komende maanden alvast kennis kunnen maken met de Parkcycle Swarm die ook van Deense makelij zijn. Het mobiliteitsbedrijf van de stad kocht vier van de mobiele parkunits aan. Onder meer tijdens de Floraliën zullen de rijdende tuintjes te bewonderen zijn in het straatbeeld.


Ook dichter bij huis vond Bracke enkele voorbeelden van de groeiende fietscultuur, zoals de Gentse Fietskeuken. "Tijdens een doe-het-zelfworkshop kunnen fietsliefhebbers aan hun fiets sleutelen bij een hapje en een drankje." Ook het buurtinitiatief Velodroom van een groep ouders en leerkrachten uit Sint-Amandsberg wordt aangehaald als voorbeeld. "Samen zoeken ze naar een manier om de wijk aangenamer en veiliger te maken voor de kinderen uit de buurt en vestigen ze de aandacht op mobiliteitsproblemen."

Zonder trappen

De tentoonstelling in het Design Museum toont eigentijdse modellen zoals de elektrische fiets en ook prototypes en experimenten met ongebruikelijke materialen en functies. Wittouck pikt er enkele favorieten uit. "De Alerion is ontwikkeld door een Frans designbureau: het volledig in hout vervaardigd fietsframe heeft de vorm van een vleugel. De HMK561 is een elektrische fiets waarbij het materiaal van de fiets fungeert als een elektrische leiding voor de verlichting en wanneer je remt slaat hij energie op. Je hoeft er niet eens meer op te trappen. De Jaeger Ascender is gemaakt door meester-fietsframebouwer Diel Vaneenooghe uit Ruiselede. Door een sterk staaltje van vakmanschap kan je de fiets in twee aparte stukken verdelen."


De expo Bike to the Future loopt nog tot 23 oktober in het Design Museum. Info: designmuseumgent.be