Taxisector zet juridische stappen tegen nieuw decreet, ook in Gent grote ongerustheid

Gentse taxi’s netjes aan de standplaats aan de Sint-Michielshelling. Vanaf januari zouden hun klanten weggekaapt mogen worden door gelijk welke ‘straattaxi’.
Wannes Nimmegeers Gentse taxi’s netjes aan de standplaats aan de Sint-Michielshelling. Vanaf januari zouden hun klanten weggekaapt mogen worden door gelijk welke ‘straattaxi’.
De uitvoeringsbesluiten voor het nieuwe ‘taxidecreet’, die vrijdag zijn goedgekeurd, zorgen voor verbolgen reacties in de sector. De Nationale Groepering van Taxi-Ondernemingen (GTL) stapt naar de rechtbank om het nieuwe decreet teniet te laten doen. Ook in Gent wordt met grote ongerustheid gekeken naar de evoluties, zowel bij de stad als bij de taxibedrijven zelf.

Het nieuwe taxidecreet maakt dat de taxisector zo goed als volledig gederegulariseerd wordt. Heel wat wettelijke vereisten en regels die waren opgelegd om met een taxi te mogen rijden, vallen weg. De poorten worden daarmee open gezet voor giganten zoals het in het buitenland razend populaire Über. Vanuit het oogpunt van de klanten lijkt dat op het eerste zicht een fantastische zaak, maar voor de Vlaamse taxibedrijven betekent dit de doodsteek, zo vreest GTL.

Ook in Gent wordt met groot ongenoegen gereageerd op het nieuwe decreet. “Dit betekent een nieuwe taxi-oorlog”, liet mobiliteitsschepen Filip Watteeuw zich al meermaals ontvallen. Vandaag reikt de stad taxivergunningen uit in Gent. Er is een limiet gesteld op 220 taxi’s, zodat iedereen de kans krijgt zijn brood te verdienen. Er is een lange wachtlijst van nieuwe kandidaat-taxi’s. Alleen de in Gent vergunde taxi’s mogen wachten op de vaste standplaatsen aan het station en aan Sint-Michiels. Ze rijden met vaste, afgesproken tarieven. Er wordt streng gecontroleerd door de politie. “En terecht”, vindt Watteeuw. “Want er zitten altijd een paar cowboys in die taxi’s die de sfeer en de reputatie verzieken van diegenen die het wél goed doen, een meerderheid trouwens.”

“Vlaanderen beslist de ogen te sluiten”

Vanaf 1 januari verandert dat alles. Dan mogen alle taxi’s Gent binnen, om overal op straat mensen op te pikken. Verwacht wordt dan dat taxi’s oeverloos rondjes gaan rijden rond pakweg de overpoortbuurt of het centrum, in de hoop ergens mensen te kunnen oppikken. Prijzen kunnen niet meer gecontroleerd worden. Het aanbod zal de vraag overstijgen, er zal gewerkt worden aan dumpingprijzen, wat dan weer zal leiden tot sociale uitbuiting.

“Deregulering über alles”, klinkt het cynisch bij de GTL. “De regering gaat met de nieuwe regels lijnrecht in tegen eerdere adviezen van de Vlaamse Mobiliteitsraad (MORA), de sociale partners en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Bovendien worden eerdere beloftes om sociale dumpingpraktijken te vermijden niet nagekomen. “De deur wordt wagenwijd opengezet voor schijnzelfstandigen en sociale dumpingpraktijken, zoals we die reeds kennen bij maaltijdbezorgingsdiensten”, stelt Yves Toutenel van ACV-Transcom. “Dit gaat volledig in tegen de trends die we vandaag ontwaren in andere landen, regio’s en steden. Zowel New York, Londen, Amsterdam en Californië leggen de platformen opnieuw regels op. Met dit decreet en uitvoeringsbesluit beslist Vlaanderen om de ogen te sluiten en niet te leren uit de fouten van anderen”.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patric Schouteeten

    Denk eens aan mensen die door handicap, ouderdom of een andere mobiliteitsbeperking geen honderd meter meer kunnen stappen of ook fietsen en autorijden. Deze mensen zijn dagelijks afhankelijk van taxivervoer. Je zult de binnenstad menselijkerwijs nooit helemaal autovrij kunnen maken, want dan veroordeel je een hele categorie mensen om thuis te blijven of naar een instelling te gaan of te verhuizen naar een plaats buiten de verkeersvrij binnenstad.

  • Carl Op de Beeck

    Typisch neoliberaal beleid van Nva/VLD dat in Vlaanderen de sociale afbraak organiseert.

  • John De Smedt

    Wanneer gaan ze die taxi's eens verplichten van hun motor uit te zetten terwijl ze in de rij staan te wachten aan de sint-michielsgelling,het station,de zuid,ze zijn in Gent zo bezig met het milieu maar als je daar voorbijkomt stinkt het naar uitlaatgassen van al die dieselwagens !!!

  • David De Geyter

    Dat gaat toch voor Watteeuw geen probleem zijn, ban de taxi's uit Gent!

  • DIRK RASSCHAERT

    Sorry, maar ik denk dat de prijzen omhoog zullen gaan aangezien er geen controle meer mogelijk zal zijn.Hoeveelnofficiėle taxichauffeurs gaan er overblijven denk je ?