Sms-parkeren maakt rentree in maart

ZES JAAR NA AFSCHAFFING KOMEN ER VIER NIEUWE APPS VOOR SMARTPHONE

Een lange wachtrij aan de parkeermeter aan het Tempelhof/AZ Sint-Lucas. Dit scenario zouden we vanaf maart niet meer mogen zien in de binnenstad.
Foto James Arthur Een lange wachtrij aan de parkeermeter aan het Tempelhof/AZ Sint-Lucas. Dit scenario zouden we vanaf maart niet meer mogen zien in de binnenstad.
Volgende maand maakt sms-parkeren zijn rentree in Gent na meer dan zes jaar afwezigheid. De stad sloot een contract met vier verschillende bedrijven die elk een parkeerapp zullen ontwikkelen. De stad hoopt dat de concurrentie tussen de vier bedrijven voordelig zal uitdraaien voor de parkeerders.

Gent heeft geen geweldige herinneringen aan sms-parkeren. Herhaaldelijke pogingen om het in te voeren mislukten. Weinig automobilisten zagen het zitten om nog eens het extra bedrag van een sms bovenop hun parkeerbedrag te betalen. Bovendien was het oude systeem nogal omslachtig. In 2010 werd sms-parkeren dan ook afgevoerd.


Intussen is de smartphone algemeen ingeburgerd en dus zijn er nieuwe mogelijkheden. De stad stelde de spelregels op voor het nieuwe 'Mobiel parkeren' en dat bleek een succes. Vier bedrijven sloten vorige week een contract met de stad voor het ontwikkelen van een parkeerapp. Het gaat om IP-Mobile , BE-Mobile , Yellowbrick en Parkeon. Dat laatste bedrijf leverde ook al de nieuwe parkeermeters. Alle bedrijven zijn momenteel al in diverse steden actief als aanbieder van sms-parkeren.

Zo goedkoop mogelijk

"We hebben melding gekregen dat de bedrijven één maand nodig hebben om hun nieuwe app te testen en dat het daarna al in gebruik kan genomen worden", klinkt het op het kabinet van schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Door meerdere aanbieders tegelijkertijd aan te stellen hopen we om de concurrentie te laten spelen. Zo moet de kost voor het sms-parkeren zo goedkoop mogelijk gehouden worden of misschien wel gratis worden. Het zal er op aan komen om de tarieven grondig te vergelijken", klinkt het.


Dat de bedrijven massaal op de kar springen is niet verrassend. Er valt namelijk aardig mee te verdienen. Voor elke parkeertijd aangegeven met een app staat het mobiliteitsbedrijf 6 procent van het bedrag af. Een parkeerticket van 10 euro levert dus 0,60 euro op voor de ontwikkelaar van de app. Daarmee is Gent zeer gul. Gelijkaardige systemen in Nederland leveren amper 1 à 2 procent op voor de data-provider.