Onderbergen vreest leegloop

HANDELAARS EN HORECA ZIEN OMZET TOT 30% TERUGLOPEN DOOR WEGENWERKEN

Vincent De Leenheer van Domestica, Mevrouw Snauwaert van Kapsalon Fidjo en Koen De Beir van de gelijknamige champagnebar in Onderbergen.
Foto Yves Masscho Vincent De Leenheer van Domestica, Mevrouw Snauwaert van Kapsalon Fidjo en Koen De Beir van de gelijknamige champagnebar in Onderbergen.
De handelaars en horecalui van Onderbergen maken zich zorgen over hun toekomst. Door allerhande werken in de omgeving waren ze twee jaar moeilijk bereikbaar en daalde hun omzet fors. "Met de geplande werken aan de Brabantdam en het mobiliteitsplan vrezen we het ergste", klinkt het.

Onderbergen had het de voorbije twee jaar niet onder de markt. Eerst waren er de werken aan de PAG-as waardoor er geen verkeer meer van het westen van Gent naar Onderbergen kon komen. Daarna werd de Brabantdam afgesloten en werd het verkeer van die kant belemmerd. "We maken ons grote zorgen", zegt Koen De Beir van champagnebar Chez De Beir. "De handelaars hier zijn zeer close en we praten veel. Meer dan eens bespreken we het onderwerp 'wegtrekken uit hartje Gent'. We weten namelijk ook dat horecazaken in Sint-Martens-Latem en Laarne bijzonder veel succes hebben terwijl we in het centrum van Gent de omzet zien dalen. Dat zijn geen kleine happen uit ons budget. Het gaat om 25 tot 30%."


De reden daarvoor moeten de handelaars van Onderbergen niet ver zoeken. "Onze klanten zeggen het ons gewoon in ons gezicht. We zijn te moeilijk bereikbaar. Ze weten niet meer hoe ze hier moeten geraken en raken hun wagen niet kwijt in de omgeving. Als ze buiten Gent inkopen doen of op restaurant gaan, kunnen ze de wagen pal voor de zaak parkeren."

Promotie

Een gelijkaardig verhaal bij restaurant Domestica. "Volgend jaar bestaat onze zaak tien jaar. Het is ons eigen pand, dus we kunnen hier niet zomaar weg, maar die werken aan de Papegaaistraat en de Brabantdam kosten ons klanten. Daardoor hebben we personeel moeten laten gaan, wat zeer pijnlijk is. We vrezen dat onze straat uiteindelijk zal leeglopen. Zeker eens het mobiliteitsplan een feit is", zegt chef Vincent De Leenheer.


Gisteren confronteerden de handelaars mobiliteitsschepenen Filip Watteeuw (Groen) en middenstandsschepen Christophe Peeters (Open Vld) met hun bezorgdheden. "We zullen er alles aan doen om de handelszaken in het centrum te steunen", zegt Peeters. "Er zal bijzonder veel promotie gevoerd worden en de verschillende stadsdelen krijgen een eigen duidelijke sfeer en herkenbaarheid. De bereikbaarheid van de straat en de ondergrondse parking blijft bovendien gegarandeerd. De werken aan de PAG-as verliepen niet zoals het hoorde qua communicatie en timing. Dat zullen we ondervangen."


"We worden trouwens niet overspoeld door negatieve of angstige reacties van handelaars uit het centrum. Misschien komt dat nog, eens de plannen wat concreter worden. Nu zijn de reacties vrij positief", besluit Peeters.