Nieuw experiment met 'schuim' in tramsporen

VULLINGEN IN BELFORTSTRAAT ZORGEN VOOR MYSTERIE

In de Belfortstraat neemt een stadswerker de tramsporen onder handen.
Foto Wannes Nimmegeers In de Belfortstraat neemt een stadswerker de tramsporen onder handen.
De ongebruikte tramsporen in de Belfortstraat krijgen een nieuwe vulling. Wat het juist is, houdt De Lijn nog geheim tot zondag, maar de verwachtingen zijn alvast hoog gespannen. Al jaren wordt gezocht naar een oplossing om tramsporen veiliger te maken voor fietsers.

Je bent geen echte Gentenaar als je nog nooit met een fiets tegen de vlakte bent gegaan door in de tramsporen te blijven steken.


Dat hoor je geregeld op café, maar het is een trieste waarheid. Wie geluk heeft komt er met wat kneuzingen van af, maar breuken zijn geen uitzondering. De tramsporen zijn levensgevaarlijk voor tweewielers.

Oplossing

Al jaren wordt dan ook naarstig gezocht - in binnen- én buitenland - naar een fietsvriendelijke oplossing. Bij de stelplaats van De Lijn in Gentbrugge zijn al minstens vijf soorten rubber getest die in de tramsporen worden gestopt, netjes wijken als de tram passeert en dan terug uitzetten om de sporen te 'vullen'. Geen van die tests leidde al tot resultaten. Twee Nederlandse studenten werken wel aan een hoopgevend project en vielen er zelfs al mee in de prijzen, maar 'Saferails' werd nog nergens écht gebruikt.


Ondertussen kampt Gent met een extra probleem. Er zijn nu ook tramsporen die niet gebruikt worden door de tram, maar wel gevaarlijk zijn voor fietsers. De sporen in de Belfortstraat werden twee jaar geleden opgevuld met zwart rubber. Dat leek in eerste instantie wel stand te houden, maar sinds dit voorjaar komt het rubber los en soms steekt het zelfs omhoog, wat het ronduit gevaarlijk maakt.

Isolatieschuim

Gisteren werd al dat rubber plots verwijderd. De vrijgekomen sporen werden volgespoten met een wit goedje dat aan isolatieschuim doet denken. Na het uitharden werd het afgevlakt, zodat de sporen opnieuw gevuld waren. Maar wat het juist is, dat blijft voorlopig een mysterie.


Zondag komt minister Ben Weyts naar Gent, en hij krijgt de eer het nieuwe project voor te stellen. De kans is klein dat het om het Saferail-systeem gaat, want dat is specifiek ontworpen voor sporen die wel gebruikt worden. Maar Weyts zei eerder dit jaar wel dat hij bijzonder geïnteresseerd was in het Saferail-systeem, en Gent en Antwerpen zijn ideale steden om nieuw tramspoor-materiaal uit te testen. Wordt dus vervolgd...