Na zoveelste vastgereden vrachtwagen: “We moeten hele situatie van Gentbruggebrug grondig herbekijken”

ongeval watersluiskaai
Wannes Nimmegeers ongeval watersluiskaai
Voor de zoveelste keer was het donderdag prijs aan Gentbruggebrug. Een vrachtwagen reed zich vast onder de amper 2.40 meter hoge Gentbruggebrug. Het is een terugkerend fenomeen. Schepen Filip Watteeuw (Groen) wil de hele situatie rond Gentbruggebrug herbekijken en zo het probleem met klemgereden vrachtwagens oplossen. “Maar ook de situatie op de brug zelf moet bekeken worden, want voor zwakke weggebruikers laat de situatie te wensen over”, zegt hij.

Een blik in het archief maakt meteen duidelijk hoe groot het probleem is. Oktober 2017: ‘Oeps, brug lager dan gedacht’, mei 2016: ‘Brug te laag, dak eraf’. Ook in 2004, 2007, 2008 en 2009 (twee maal waaronder een touringcar), 2010 en 2013 zijn er feiten van vastgereden voertuigen. Vermoedelijk zijn er zelfs nog een pak meer.

Het laatste geval van donderdag was een kleine vrachtwagen die heel zijn achterkant verloor. De schade aan de wagen was groot, maar de brug zelf liep geen structurele schade op. Niemand raakte gewond.

Signalisatie

Hoe blijft het toch komen dat vrachtwagens zich daar blijven vastrijden? Aan de signalisatie kan het niet liggen. Aan de brug zelf staat een waarschuwingsbord met de melding dat enkel voertuigen lager dan 2.40 meter er onderdoor kunnen. Ook op weg er naartoe staan er borden.

“Als zelfs vrachtwagenchauffeurs niet meer weten hoe hoog hun voertuig is”, zucht schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. “Er is weinig wat we kunnen doen. Op die plek vrachtverkeer verbieden zou een optie zijn, maar dan moeten we de politie dat ook laten controleren. We kunnen dan niet veel meer doen dan nog een bord plaatsen met een hoogtebeperking. Als men ook dat bord negeert dan blijft men zich vastrijden.”

Situatie herbekijken

Toch wil Watteeuw de situatie aan de brug herbekijken. “Binnenkort starten we met verkeersplannen in de Gentse deelgemeenten en Gentbruggebrug zal meteen in die eerste plannen opgenomen worden. De situatie met de vrachtwagens nemen we mee, maar ook de situatie op de brug zelf laat te wensen over”, zegt Watteeuw. “Hoe we dat concreet doen, moet nog bekeken worden. De brug heeft twee autorijstroken en fietssuggestiestroken, maar geen fietspad. We moeten de situatie daar grondig bekijken”, zegt hij.

Gentbruggebrug is bij fietsersverenigingen al langer een doorn in het oog. In 2003 werd de volledige brug aangepakt maar bleek het verhoogde fietspad dat de stad wou niet aangelegd door het toenmalige agentschap waterwegen en zeekanaal. Dat werd toen afgedaan als een communicatiefout in de voorbereidingen van de werken. Tien jaar later klaagden de fietsersbond en het Gents Milieufront de situatie voor fietsers op de brug aan. Pas daarna kwam er een fietssuggestiestrook.

Nu lijkt er dus beterschap in zicht voor één van de gevaarlijkste punten van Gent voor fietsers... en vrachtwagens.

Archiefbeeld van een Vivant campagnebus die in 2008 tegen de brug reed.
Joost De Bock Archiefbeeld van een Vivant campagnebus die in 2008 tegen de brug reed.
Een huurvrachtwagen knalt tegen Gentbruggebrug in 2009.
JVK Een huurvrachtwagen knalt tegen Gentbruggebrug in 2009.



5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Piet Dooremont

    Weer het zoveelst bewijs dat W. niet beseft dat de hedendaags Fiets met luchtbanden en geschikt voor dagelijks gebruik slecht ontstond in 1895 dus ongeveer op hetzelfde moment als de auto. Trouwens de opleiding, waardoor hij denkt alwetendheid toebedacht te zijn, is bedoeld voor ingenieurs of ingenieurs-architecten: hij is geen beide..

  • Jan Van Gent

    Schaf direct alle vrachtwagens af dan is het probleem ook weg en we rijden terug met paard en kar dat is toch de weg die Watteeuw wil inslaan.Hij kan geen auto zien of rieken maar de inkomsten daar is hij niet vies van.Wat hijniet door heeft dat de accidenten meestal gebeuren met van die verhuurvrachtwagens waar de bestuurder gewoon is om met een auto te rijden en dus geen rekening houdt met de hoogte. Alles uit de kast halen om toch maar de stad onleefbaarder te maken !

  • Riemer Van Middelem

    Katty, volgens mij heb je teveel stress. Ga eens een verkwikkende wandeling gaan maken dit weekend. Of beter...neem eens de fiets.

  • patrick brom

    staat er toch wel klaar en duidelijk op hoe hoog die brug is ,ik denk dat vele chauffeurs zelf niet weten hoe hoog hun vrachtwagen is , en idd maak de boel naar de kloten MR Wateeuw

  • Katty de Clercq

    Maakt er een fietszone van .. probleem zo opgelost !! ... en terwijl ge bezig zijt zet gelijk ook een muur rond de stad.., enkel toegankelijk voor fietsers / geen voetgangers .. want die zijn zelfs niet meer veilig ... door de fietsers die hier alles toegelaten worden in Gent ...