Na 25 jaar wachten is er eindelijk een fietstunnel om de Dampoort te vermijden

Opening fietserstunnel Dampoort.
Gianni Barbieux Opening fietserstunnel Dampoort.
In de jaren 90 werd er al gepraat over een fietstunnel die het mogelijk maakte om als fietser de Dampoort te bypassen. En vandaag is dat eindelijk werkelijkheid. Via de parking van het shoppingcenter aan de Dendermondsesteenweg kan men tot aan de Kasteellaan rijden en zo de heksenketel van de Dampoort vermijden. “In de toekomst mag het geen 25 jaar meer duren om dergelijke fietsinfrastructuur te realiseren”, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

Iets meer dan een jaar geleden werd de eerste spadesteek gegeven voor de nieuwe fietstunnel. Het was een zeer technisch werk om de tunnel te realiseren. Eigenlijk werd de tunnel door de spoorwegberm van het Dampoortstation geduwd, millimeter na millimeter.

Hoe belangrijk die tunnel is voor de Gentse fietsers, kan Yves De Bruyckere van de Gentse fietsersbond vertellen aan de hand van zijn eigen levensverhaal. “In 1995 kwam ik in Gent wonen niet ver van de Dampoort. Die rotonde schrikte af, want het was een levensgevaarlijk punt en mijn kinderen zouden op een dag langs die route naar school moeten. Ik hoorde dat er werk werd gemaakt van deze tunnel en dat stelde mij gerust. Voor het zo ver was zou er wel een oplossing zijn. Intussen zijn we 24 jaar verder en mijn kinderen zijn al groot. Ik heb vaak met een bang hart mijn dochter naar school zien vertrekken. Eerst ben ik maanden met haar mee gereden. Toen ik zag dat ze de Dampoort meester was, mocht ze het zelf doen. Maar helemaal gerust was ik nooit”, zegt hij.

Tunnel is van enorm belang

“Deze tunnel is van enorm belang”, zegt De Bruyckere. “Er zijn in Gent al heel wat ervaren fietsers, maar er zijn ook veel Gentenaars die de fiets niet durven nemen. Deze tunnel kan van enorm belang zijn om die angst weg te werken. Deze tunnel kan er voor zorgen dat meer mensen de fiets nemen en de auto laten staan.”

De tunnel kostte in totaal 3,9 miljoen euro. De stad zorgde voor 1,8 miljoen euro, de provincie voor 900.000 euro en de rest van het geld werd voorzien door Europa, Vlaanderen en Farys.

“Ik denk niet dat we fietsers de weg zullen moeten tonen naar deze tunnel. Dit gaat rond als een vuurtje omdat iedereen hier al zo lang op zit te wachten. Het heeft enorm lang geduurd en zo gaat het vaak met grote infrastructuurwerken. Pas als iemand echt zijn schouders onder een dossier zet, kan het vooruit gaan”, zegt Watteeuw. “Ik weet dat de fietsersbond binnenkort nog meer infrastructuurwerken zal eisen en als dat terechte vragen zijn dan moeten we die realiseren, en liefst nog snel ook.”

Luc Lemiengrepad

Het pad naar de tunnel kreeg als naam het ‘Luc Lemiengrepad’.  Lemiengre was het eerste groene raadslid in de Gentse gemeenteraad. Twee termijnen lang zat hij als enige afgevaardigde van het toenmalige Agalev op de banken van het stadhuis. “Hij was een pionier op heel wat vlakken”, zegt Watteeuw. “We openen deze tunnel op de vijftiende verjaardag van zijn overlijden. Dat is puur toeval, want we beseften het pas als de datum al geprikt was. Maar het is wel een prachtig eerbetoon.”

Opening fietserstunnel Dampoort.
Gianni Barbieux Opening fietserstunnel Dampoort.
Opening fietserstunnel Dampoort.
Gianni Barbieux Opening fietserstunnel Dampoort.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.