Meeste trams en bussen sneller sinds circulatieplan

VAN RYHOVELAAN, PALINGHUIZEN EN NIEUWE WANDELING ZIJN PIJNPUNTEN

Aan de Nieuwe Wandeling is de snelheid van de bussen gedaald.
Foto Wannes Nimmegeers Aan de Nieuwe Wandeling is de snelheid van de bussen gedaald.
Sinds de invoering van het circulatieplan drie maand geleden rijden trams en bussen sneller op de meeste trajecten. "We zijn vrij tevreden maar er zijn wel kanttekeningen. Op een aantal plaatsen is onze snelheid fors gedaald, bijvoorbeeld aan de Van Ryhovelaan waar de snelheid zakt van 17,5 naar 6,1 km/u. Dat vergt toch aandacht", klinkt het bij De Lijn.

Eén van de grote doelen van het circulatieplan was om het openbaar vervoer vlotter te laten verlopen. Bussen en trams stonden in Gent vaak mee in de file waardoor het Gentse openbaar vervoer - tot frustratie van velen - vaak trager was dan de auto of de fiets. Tussen de Korenmarkt en het Rabot behaalde de tram bijvoorbeeld maar een snelheid van 10 à 11km/u terwijl het Vlaams gemiddelde van de trams op 17km/u lag.


Uit de cijfers van De Lijn blijkt dat vooral in het centrum en aan de oostelijke rand de commerciële snelheid erop vooruit gaat.


"We kijken vooral naar routes waar er een winst is van minstens 15%. Dat zijn veranderingen die voor onze klanten duidelijk voelbaar zijn. Op de as Nieuwe Vaart, Tolhuislaan, Ottogracht, Keizer Karelstraat maken we heel wat tijd goed. Ook aan de Dampoort is de situatie beter dan ingeschat (er is nu een aparte busstrook). We schatten de effecten van het circulatieplan dus vrij positief in. Maar er vallen ook kanttekeningen te maken. We hebben ook een paar routes waar we nu minstens 15% langer over doen. We denken dan aan de Nieuwe Wandeling richting stadsring, aan Palinghuizen en de Frans Van Ryhovelaan waar we veel tijd verliezen door lichtenregeling van de Wondelgembrug. De snelheid is er gezakt van 17,5 naar 6,1km/u . Vaak zijn het punten waar we vooraf al voor gewaarschuwd hebben. We reiken de stad de hand om een oplossing te zoeken voor die specifieke pijnpunten", zegt Davy Van Swael van De Lijn.


En hoe zit het dan met het aantal reizigers op de Gentse trams en bussen? Volgens schepen Watteeuw (Groen) zijn er 15% meer reizigers op het openbaar vervoer sinds de invoering van het plan.

Omzichtigheid

"Maar dat cijfer moet men toch met omzichtigheid gebruiken", klinkt het bij De Lijn. "We hebben inderdaad een meting gedaan kort na de paasvakantie. Toen zaten we met een stijging van 15%. Maar dat ging enkel over reguliere tickets. Sms-tickets en abonnementen waren daar in meegerekend. Binnenkort zullen we tellingen organiseren op onze trams en bussen en dan pas zullen we betrouwbare cijfers kunnen geven."

Minder ongevallen

Nog een opvallend feit. In de eerste drie maanden van het circulatieplan in Gent zijn er binnen de stadsring minder ongevallen gebeurd dan in dezelfde periode in 2016. Dat meldt schepen van mobiliteit Filip Watteeuw. "Het totaal aantal ongevallen is met 30 procent gedaald van 403 in april, mei en juni 2016 naar 283 in dezelfde maanden van dit jaar." Al blijken die cijfers nog wat voorbarig te zijn omdat nog niet alle cijfers van juni zijn opgenomen. Dat er minder ongevallen gebeuren binnen de stadsring is ook eerder logisch aangezien zowat 40% van het verkeer van de binnenstad naar stadsring wordt geduwd.