Marc (60) zet na 30 jaar als zelfstandig loodgieter stap naar onderwijs: “Levenservaring helpt als je voor de klas staat”

Leraar Marc Verhoeyen op de ‘startersdag’ van de GO!-scholengroep Gent.
Wannes Nimmegeers Leraar Marc Verhoeyen op de ‘startersdag’ van de GO!-scholengroep Gent.
Na een carrière van 30 jaar als zelfstandig loodgieter de overstap maken naar het onderwijs? Het zijn er weinigen die het Marc Verhoeyen (60) nadoen. Dit schooljaar begon hij als voltijds leerkracht aan het KTA MoBi in Gent. Hij ziet zijn leeftijd niet als een beperking. “Integendeel. Als je wat ouder bent, sta je steviger in je schoenen voor de klas.”

Op de campus Schoonmeersen verzamelden vandaag 130 leerkrachten die dit schooljaar starten met les geven aan de GO!-scholengroep Gent. De scholengroep wil hard inzetten op de begeleiding van beginnende leerkrachten. “Op die manier zorgen we ervoor dat deze groep de nodige ondersteuning krijgt en gemotiveerd blijft”, zegt Stephan Brynaert, algemeen directeur van de scholengroep. “We nemen in dit kader een aantal acties. Elke startende leerkracht en ander startend schoolpersoneel krijgt een mentor toegewezen. Bovendien organiseren we doorheen het schooljaar verschillende inhoudelijke sessies voor leerkrachten, bv. rond klasmanagement, toekomstgericht lesgeven en zelfzorg/work-life balance.”

Een opvallende deelnemer van de ‘startersdag’ van de GO!-scholengroep Gent is Marc Verhoeyen. Als zestiger heeft hij er al een carrière van 30 jaar opzitten als zelfstandig installateur van sanitaire en verwarmingsinstallaties. In 2018 volgde hij een lerarenopleiding en sinds dit schooljaar staat hij voltijds voor de klas in het KTA MoBi.

Marc Verhoeyen zette na dertig jaar als zelfstandig loodgieter de stap naar een job in het onderwijs. Hij geeft les op het KTA MoBi.
Wannes Nimmegeers Marc Verhoeyen zette na dertig jaar als zelfstandig loodgieter de stap naar een job in het onderwijs. Hij geeft les op het KTA MoBi.

Levenservaring

Helemaal nieuw in het onderwijs is Marc niet. Van 2005 tot 2010 vulde hij deeltijds enkele vervangingsopdrachten in. “Ik zie mijn leeftijd eerder als een voordeel. Levenservaring kan helpen als je voor de klas staat. Als je nog jong bent moet je als beginnende leerkracht stevig in je schoenen staan of écht in de wieg gelegd zijn voor het onderwijs om je mannetje te staan voor de klas.”

Marc is ook tevreden met de aanvangsbegeleiding die hij krijgt bij GO!-scholengroep Gent. “Ik ben terecht gekomen op een school met aangename collega’s en een directie die er voor wil gaan. Een goede omkadering is belangrijk.” Tot slot spelen ook de arbeidsvoorwaarden die het onderwijs biedt mee voor de startende leerkracht. “Ik wil zeker niet onder stoelen of banken steken dat het als voormalig zelfstandige aantrekkelijk is om nog een groter pensioen op te bouwen. Gelukkig mag ik nog 7 jaar aan de slag blijven voor de klas”, klinkt het enthousiast.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    Juist 5 jaar voor pensioen maar de ware grond ga je hem niet horen vertellen.De laatste jaren toegepast om een beter pensioen te hebben,ofwel stappen ze zoals hij in onderwijs of andere job ,andere die kinderen hebben en in de zaak meewerken laten de zaak over aan kind en schrijven zichzelf dan in als werknemer in de zaak die van hen was en dit heeft als aangenaam voordeel dat ze hoger pensioen krijgen, wat is de Belg toch vindingrijk niet?.

  • Lea Van Heybeeck

    Zou het misschien kunnen dat zelfstandigen dit doen om hun pensioen wat aan te dikken? Van een zelfstandig pensioen naar een pensioen als onderwijzend personeel , mits de laatste 5 jaar doorslaggevend zijn voor deze persoon....

  • Jan Verstrepen

    Zal vooral beter zijn voor zijn gezondheid.

  • Jean De Grande

    Veel courage toegewenst. Ge gaat het nodig hebben.

  • jacques philips

    Al doende leer je ik was zelf gedurende 18 jaar internationaal chauffeur en ben nadien in de zelfde firma op de planning gaan werken dan weet je waarover je praat en de problemen die zich dagelijks op de baan voordoen niet zij die van de school komen en nog nooit een vrachtwagen bestuurd hebben kunnen er over mee praten