Luk De Bruyker is boos: “Toiletdame verdient meer tijdens Gentse Feesten dan kleine professionele, Gentse gezelschappen”

‘Kleinere spelers’ weten nog steeds niet hoeveel subsidies ze krijgen voor Gentse Feesten

Luk De Bruyker vraagt meer respect voor professionele, Gentse gezelschappen.
Wannes Nimmegeers Luk De Bruyker vraagt meer respect voor professionele, Gentse gezelschappen.
“De kleine gezelschappen weten vandaag nog steeds niet of en hoeveel subsidies ze krijgen voor de komende Gentse Feesten. Bovendien wordt kwalitatief Gents werk dat vernieuwing brengt over dezelfde kam geschoren als mensen die elk jaar hetzelfde doen. Zeer jammer is dat.” Luk De Bruyker is boos over de manier waarop professionele gezelschappen worden behandeld voor de Gentse Feesten, en hij is niet alleen, zegt hij. Maar de stad zegt: “De timing is dezelfde als de vorige jaren, donderdag is er nieuws.”

Luk De Bruyker is geen kleine speler als het op Gents theaterwerk aankomt. Sinds jaar en dag maakt hij de Gentse Feesten mee tot wat ze zijn, in verschillende vormen en hoedanigheden. “Elk jaar opnieuw zetten vele professionele mensen zich in om iets vernieuwend te brengen, iets Gents, iets kwalitatief hoogstaand. Maar dat wordt niet gehonoreerd. Integendeel”, stelt hij.

“We zijn nu anderhalve maand voor de Feesten, en we weten nog steeds niet of en hoeveel subsidies we krijgen. We weten zelfs niet hoe die verdeeld worden. Is er weer een jury? En wie is dat dan? Er is een nieuwe schepen, en het eerste wat die heeft gedaan is financiële zekerheid bieden aan de grote pleinorganisatoren. Goed voor hen, maar hoe moet het met ons, de kleintjes? Waarom moeten wij wel nog dossiers opmaken, en die in februari indienen, om half mei nog steeds niks te weten? Dit is echt geen goede gang van zaken.”

Het eerste wat de nieuwe schepen heeft gedaan, is financiële zekerheid bieden aan de grote pleinorganisatoren. Goed voor hen, maar hoe moet het met ons, de kleintjes?

Luk De Bruyker

“Wat nog meer stoort”, zegt hij, “is dat professionele mensen over dezelfde kam geschoren worden als amateurs. Met alle respect voor hun werk ook uiteraard, en zij zijn zeker mee de zuurstof van de Feesten, maar het is toch een ander niveau. Wie elk jaar hetzelfde brengt, wordt evenveel gewaardeerd als iemand die elk jaar iets nieuw maakt. En dat is zeer jammer. De balans is zoek. Ik denk dat een toiletdame op de Gentse Feesten meer verdient dan ik. Dit systeem houdt jong talent tegen om zich volledig te geven. De stad moet dringend beslissen of ze nog wil investeren in Gents kwalitatief spektakel, of niet. En als er geen geld is, dan zullen er keuzes gemaakt moeten worden.”

Overleg voor 2021

“Als schepen van Feesten wil ik wel degelijk sterk inzetten op de Gentse Feesten als een groots en cultureel ontdekkingsfestival”, zegt Annelies Storms (sp.a). “Meer ruimte voor jonge collectieven, voor frisse ideeën vanuit de meest diverse achtergronden. Artistieke verdieping dus, geen uitbreiding want de Feesten zijn al groot genoeg. Intussen wil ik er ook op toezien dat er voldoende zekerheid heerst over de financiering. Voor deze editie was er te weinig tijd om de subsidiëring van kleinschalige initiatieven op de Gentse Feesten te herzien. Tegen 2021 wil ik die herbekijken, in nauw overleg met de verschillende organisatoren.” 

Wat de timing betreft, zegt ze dat die dezelfde is als de voorbije jaren. “Donderdag is er nieuws., en het totaalbedrag dat wordt verdeeld, is hetzelfde als vorig jaar. Ook de procedure werd niet gewijzigd. Een jury geeft punten aan de initiatieven en op basis daarvan wordt een berekening gemaakt. Dat er geen verschil wordt gemaakt tussen professionele en andere initiatieven, is om ook nieuwkomers een kans te geven.”

Feestenschepen Annelies Storms.
Gianni Barbieux Feestenschepen Annelies Storms.



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Katherine Baker

    Tja, weinigen willen toiletdame zijn .... wegens geen prestige ... staat ook niet goed op elke cv ....

  • Carl Op de Beeck

    Zoals Mark Coenen vorige week nog schreef wordt in de gesubsidieerde culturele wereld de artiest uitgebuit. Het geld gaat grotendeels naar de ‘bureaujobs’ van de organisatoren zelf. Kwaliteit of originaliteit speelt geen of weinig rol.

  • Mauice Buyst

    Een theaterstuk spelen als toiletheer .