Jeanine (76) krijgt een gsm-factuur van 369 euro omdat noodknop zelf 558 keer naar alarmcentrale belt

De telefoonrekening van Jeanine was een hele stapel papier.
Wannes Nimmegeers De telefoonrekening van Jeanine was een hele stapel papier.
Een defecte noodknop heeft Jeanine Braekenier (76) uit Gent opgezadeld met een gsm-factuur van 369 euro. Gedurende achttien uur belde de noodknop om de minuut naar de noodcentrale van het Wit-Gele Kruis. “Daar kon ze niks aan doen, ze zal die factuur dus niet moeten betalen”, verzekert OCMW-voorzitter Rudy Coddens (sp.a).

“Het was schrikken toen ik die factuur kreeg”, zegt Jeanine Braekenier, die in een sociale assistentiewoning woont in de Jozef Vervaenestraat in Ledeberg. “Normaal betaal ik 83 euro per maand aan Proximus, maar nu kwam daar nog eens een factuur van 369 euro bovenop. Ik heb een klein pensioentje en geen overschot, dus dit kan ik niet betalen. Ik wist meteen wie de schuldige was: de noodknop. Ik kreeg een paar weken geleden telefoon van de sociale assistente die wou weten of ik thuis was. Ik was buitenshuis, maar toch bleek het systeem al een hele dag aan het bellen. Ze hebben me toen uitgelegd hoe ik de noodknop kon loskoppelen door twee draden los te maken. Sindsdien heb ik die niet meer aangezet. Als er iets mis is, bel ik zelf wel de 101. Ik vertrouw die noodknop niet meer”, zegt Jeanine.

De schuldige , de noodcentrale in de sociale woning.
Wannes Nimmegeers De schuldige , de noodcentrale in de sociale woning.

Aanmaningen

Jeanine vroeg bij Proximus de telefoongegevens op van haar noodinstallatie en kreeg bladzijden vol met telkens dezelfde drie nummers die gebeld werden. Dat gebeurde gedurende bijna achttien om de zeventig seconden, tussen 22 en 16.45 uur de volgende dag, goed voor 558 gesprekken. Elk gesprek duurde zeventien seconden en kostte 66 eurocent. “Het lijkt wel alsof ik gehackt ben”, zucht Jeanine. 

Blijft natuurlijk de vervelende kwestie van de factuur. “Ik krijg aanmaningen dat ik de factuur binnen de twee dagen moet betalen, hoewel het mijn fout niet was. Bovendien is het nog altijd niet duidelijk wie die factuur wel zal betalen”, zegt ze. Volgens OCMW-voorzitter Rudy Coddens (sp.a) wordt er aan een oplossing gewerkt. “Die vrouw heeft er geen schuld aan en zal die factuur niet moeten betalen Dat hebben we haar ook per brief laten weten. We zijn aan het bemiddelen tussen de telefoonmaatschappij en het Wit-Gele Kruis om te zien wie nu moet opdraaien voor die factuur. Hoe dan ook hoeft Jeanine zich geen zorgen te maken.”




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Erik Kellens

    Het toestel behoort tot de "service" van een sociale assistentiewoning. Volgens de regelgeving moet de volledige werking ervan betaald worden met de zorgdagprijs, die elke bewoner betaalt. Het OCMW verplichtte ons destijds om dit toestel aan te sluiten op onze telefoonlijn, daar waar het OCMW werkelijk zou moeten instaan voor de telefoonlijn...

  • Jean Huybrechts

    83 eu per maand aan proximus is dat niet diefelijk gestolen,wat met sociaal tarief,of geldt dit enkel als men nieuwe belg of dergelijke is.

  • Tina Colpaert

    Mijn moeder net hetzelfde meegemaakt die heeft niet moeten betalen