IJsbaan Kristallijn start petitie tegen afschaffing van ‘haar’ busverbinding

IJsbaan Kristallijn ligt langs de slecht verlichte Warmoezeniersweg.
RV IJsbaan Kristallijn ligt langs de slecht verlichte Warmoezeniersweg.
Gaan schaatsen in de Kristallijn, dat kan voortaan niet meer met de bus. De Lijn heeft beslist de buslijn naar de schaatsbaan aan de Warmoezeniersweg af te schaffen, wegens ‘economisch onvoldoende interessant’. Wie nog met de bus komt, moet voortaan 2 kilometer langs een onverlichte baan stappen.

Bij Kristallijn kunnen ze er niet om lachen. “Meer dan 20 jaar lang werd Kristallijn voorzien van een bushalte”, zegt uitbater Jonas Vercruyssen. “Lijn 65 – 67 bracht heel wat gezinnen, schoolkinderen en jeugdbewegingen tot aan de ijsbaan. Het is dan ook onbegrijpelijk dat in de huidige tijden van ecologische bewustwording en in de ‘politieke groenpool’ Gent beslist werd de bus af te schaffen. Kristallijn ligt helemaal achteraan in de Warmoezeniersweg. Via een communiqué van De Lijn werd meegegeven dat de bezoekers van Kristallijn voortaan buslijn 19 kunnen gebruiken, en afstappen aan ‘Ruststraat’ aan de Ottergemsesteenweg. Dan wacht hen nog een wandeling van 2 kilometer langs een slecht verlichte weg zonder voetpad.”

Woensdagnamiddag en weekends

Vercruyssen vindt het bijzonder jammer dat er zonder veel overleg beslist werd om de halte Kristallijn te schrappen. ‘Wij ontvingen het nieuws van de schrapping per e-mail. Na aandringen kwam er dan toch een overleg bij ons. Maar dat was achteraf gezien eerder symbolisch. Men argumenteerde dat er te weinig gebruik gemaakt werd van de busverbinding. Het klopt natuurlijk dat er op weekdagen weinig mensen met die bus rijden. Maar dat is logisch. Mensen komen schaatsen op woensdagmiddag en in het weekend.”

En dus start de Kristallijn – die sinds de opening na de zomerstop al massa’s klachten hoorde bij schaatsers – met een petitie. “We willen onze bus 65-67 terug, minstens in het weekend.” Maar bij De Lijn weten ze nu al dat dat geen zin heeft. “Er zijn meerdere redenen waarom we die halte niet meer bedienen", klinkt het. “Het is een moeilijke baan, waar we op het einde een lus moeten maken om terug te rijden. Er zit te weinig volk op die bus, en door dat stukje niet meer te rijden kunnen we de dienstverlening in de rest van de stad beter garanderen. Het is kwestie van schaarse middelen zo goed mogelijk in te zetten. We begrijpen de bezwaren van Kristallijn, maar aangezien zijn enkel vervoer nodig hebben op piekmomenten - weekends en vakanties - zouden ze beter een shutteldienst overwegen.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.