Giga-transport in Gentse haven: Aelterman bouwt mee aan Antwerpse Kieldrechtsluis

De brug wordt in gereedheid gebracht om naar Antwerpen vervoerd te worden.
Wannes Nimmegeers De brug wordt in gereedheid gebracht om naar Antwerpen vervoerd te worden.
Spektakel in de Gentse haven woensdag, en donderdag nog eens. Het staalconstructiebedrijf Aelterman heeft er twee gigantische bruggen gebouwd, bestemd voor de Antwerpse Kieldrechtsluis. Dat is momenteel de grootste sluis ter wereld. De in Gent gebouwde bruggen worden nu op een vlot geladen om naar Antwerpen te varen, en dat is geen evidentie.

Al sinds de zomer van 2017 wordt bij het staalconstructiebedrijf Aelterman aan het Kluizendok in de Gentse haven gewerkt aan twee ‘bruggen’. Die dienen voor de grootste sluis ter wereld, de Kieldrechtsluis in de Antwerpse haven. Elke brug die bij Aelterman is gebouwd, weegt 1.500 ton, is ongeveer 10 meter lang, 21 meter hoog en 15 meter breed. Het transport ervan is dan ook spectaculair. De twee bruggen worden samen op één ponton geladen, de ‘Caroline’ van de firma Sarens. Dat ponton is 122 op 36,6 meter groot. Om een brug te verplaatsen naar dat ponton, is een voertuig met 60 assen en 240 wielen nodig. De bruggen zijn helemaal afgewerkt, compleet met elektromechanische onderdelen, en kunnen zo ingezet worden in Antwerpen.

Woensdag wordt de eerste brug op het ponton gereden, donderdag de tweede. Het varen naar Antwerpen is voorzien op woensdag 3 april en zal een hele dag duren. Het ponton wordt via het kanaal Gent-Terneuzen over de Westerschelde naar de Antwerpse haven getrokken. Op 8 april zal de eerste brug over de Kieldrechtsluis gemonteerd worden, op 11 april de tweede. 

brug wordt in gereedheid gebracht om naar Antwerpen vervoerd te worden
Wannes Nimmegeers brug wordt in gereedheid gebracht om naar Antwerpen vervoerd te worden



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dirk Nachtergaele

    Mooi gedaan !

  • Bart Depauw

    Tof ze. Dan maken we in Gent een brug en brengen we ze naar Antwerpen. Al chance dat het transport niet langs Meulestede brug moest

  • Frederiek De Preetere

    Beste, als projectleider binnen de firma Aelterman toch een kleine correctie: De bruggen meten 100m lang i.p.v. 10m.