Gent wil nog meer aanbieders ‘sms-parkeren’: Alle contracten verbroken om nieuwe spelers kans te geven

Met de smartphone een parkeerticket betalen. Volgend jaar kunnen er nog een aantal aanbieders bij komen.
Gianni Barbieux Met de smartphone een parkeerticket betalen. Volgend jaar kunnen er nog een aantal aanbieders bij komen.
De stad wil de contracten beëindigen met de vier bedrijven die vandaag parkeren via sms of een app  aanbieden. “We willen nieuwe spelers op de markt de kans bieden om mee te doen”, klinkt het bij schepen Filip Watteeuw (Groen). Daardoor kunnen er vanaf volgend jaar wel zes tot zeven verschillende systemen zijn om mobiel te parkeren. Bij de aanbieders van sms-parkeren klinkt wel gemor. “We verdienden er een teleurstellende 4.000 euro per maand mee”, klinkt het bij 4411.

Sms-parkeren in Gent, het is een woelige geschiedenis. In 2008 was Gent een pionier. Voor het eerst maakte een stad het mogelijk om te betalen met een gsm-toestel. Het systeem was zeer eenvoudig. Je stuurde een sms bij de start van de parkeertijd en een sms na het parkeren. Na anderhalf jaar werd het echter volledig afgevoerd. Te duur voor de stad en te duur voor de gebruiker omdat er minstens 15 cent per sms werd aangerekend.

Het duurde uiteindelijk tot mei 2017 vooraleer er nog eens een poging werd ondernomen om ‘mobiel parkeren’ in te voeren. In heel wat steden was parkeren met een app op dat moment al een succes. Gent koos er echter voor om de verschillende aanbieders mekaar te laten beconcurreren. Daardoor kan men nu parkeertickets kopen via Whoosh, Yellowbrick, Parkmobile en 4411. Al die aanbieders hebben hun eigen tarieven en abonnementen. De vaakst gehoorde kritiek was dat gebruikers door het bos de bomen niet meer zagen.

Op de volgende gemeenteraad zal de stad voorstellen om alle contracten met de vier bedrijven op te zeggen. Normaal gezien moesten die contracten elk jaar stilzwijgend verlengd worden. “Dit wil niet zeggen dat we mobiel parkeren opgeven, integendeel”, klinkt het bij het kabinet van mobiliteitsschepen Filip Watteeuw. “Er zijn de voorbije maanden heel wat nieuwe spelers bij gekomen op de markt die staan te trappelen om mee te doen. In de contracten staat opgenomen dat er geen extra spelers bij mogen komen zo lang de contracten lopen. Daarom verbreken we de contracten nu. De oude spelers mogen zich uiteraard opnieuw inschrijven. In theorie betekent dat dat we volgend jaar 6 à 7 verschillende aanbieders kunnen hebben.”

Zal dat dan niet voor nog meer verwarring zorgen? “Zo moet je dat niet bekijken. Er zijn sowieso tal van aanbieders in heel wat steden. Als bezoekers uit andere steden hier aankomen, is het een troef als ze hun systeem hier kunnen terugvinden.”

Bij de providers zelf reageert men verrast. “Neen, hier waren we nog niet van op de hoogte”, zegt Stéphane Jacobs van 4411. “Mobiel parkeren is altijd al problematisch geweest in Gent. Daar zijn een aantal reden voor. Er zijn de vele aanbieders met alle verschillende tarieven maar er wordt ook weinig reclame rond gemaakt. Op de parkeerautomaten moet men een QR-code scannen om info te vinden over mobiel parkeren...maar hoeveel mensen weten hoe een QR-code werkt?”

Echt rouwig lijkt men bij 4411 niet om de beslissing van de stad. “Er is een hemelsbreed verschil tussen Antwerpen en Gent. In Antwerpen hebben we 95% van de markt in handen. In Gent zijn we de grootste speler met 45% van de markt. Maar dan nog stellen die commissies op de verkoop van parkeertickets weinig voor. Per maand was dat voor ons bedrijf een opbrengst van 4.000 à 5.000 euro. Teleurstellend.  In Antwerpen staat er een nulletje achter dat bedrag”, zegt Jacobs.

De stad hoopt door de ingreep een betere service  aan te bieden. “We zien een mogelijkheid om veel meer via een parkeerapp te doen dan alleen straatparkeren. Bijvoorbeeld treintickets bestellen, verkeersinformatie geven of zelfs betalen voor ondergrondse parkings.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • JOHAN VANBEKBERGEN

    Het moet weer geld opbrengen. Euro's zijn een officieel betaalmiddel en moeten ook in automaten kunnen gebruikt worden. Ik ken oudere mensen die een auto hebben maar geen gsm-toestel of een bankkaart. Moeten zij nu uit Gent blijven. Dat die schepen terugkeert naar zijn landelijke roots en daar de boel kapotmaakt.