Fietsers willen supercomputer die alle verkeerslichten aanstuurt

De verkeerslichten van de stadsring moeten elk apart aangestuurd worden via verouderde schakelkasten
Wannes Nimmegeers De verkeerslichten van de stadsring moeten elk apart aangestuurd worden via verouderde schakelkasten
De verschillende fietsverenigingen van de stad vragen om de verkeerslichten langs de Gentse stadsring aan te sturen vanuit één centrale computer. “Het circulatieplan heeft aangetoond dat de 300 tot 400 verkeerskeerslichten langs de R40 technologisch verouderd zijn. Ze moeten elk apart aangepast worden. Fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en auto’s zullen hier baat bij hebben.”

De fietsersbond, Critical mass, Velo-droom en het Gents Milieufront hielden zondag een fietstocht langs de stad en lanceerden meteen hun eisenpakket voor een veiliger fietsstad. Het blijkt vooral een eisenpakket voor Vlaanderen te zijn want ze willen de kruispunten op de de kleine stadsring aanpakt zien.

“De verkeerslichten op de R40 zijn er in alle mogelijke opstellingen, van heel eenvoudig tot hoogst complex. Ze hebben één zaak gemeen: ze zijn technologisch verouderd. De aansturing èn de programmatie van de lichten gebeurt via schakelkasten naast de weg. Het maakt het omslachtig en log om veranderingen door te voeren, en die worden daarenboven niet altijd correct uitgevoerd. Zo bleek in de voorbereiding op het circulatieplan dat een aantal lichten niet functioneerden zoals verwacht”,zegt Yves De Bruycker van de Fietsersbond. “In Antwerpen heeft men één centrale supercomputer die alle verkeerslichten aanstuurt. In Gent moeten we daar ook naartoe.”

In de aanloop naar het circulatieplan werd alles op alles gezet om de stadsring zo veel mogelijk autoverkeer te laten verwerken. Daarom werd de lichtenregeling op zowat elk kruispunten verfijnd. Is het dan niet eigenaardig om opnieuw vanaf nul te beginnen? “Zeker niet”, zegt De Bruyckere. “ In het circulatieplan stond dat de oversteektijd op de R40 voor voetgangers en fietsers desnoods ondergeschikt was aan de doorstroming van het autoverkeer. Nu het circulatieplan verteerd is vragen we om de noden te herbekijken in functie van de nieuwe verkeersstromen. Maar iedereen kan hier baat bij hebben, zowel fietsers, openbaar vervoer, voetgangers,automobilisten als hulpdiensten. In steden als Nantes moeten bussen bijna nooit vertragen op hun traject. Waarom zou dat bij ons niet kunnen? “

De actievoerders willen nog andere aanpassingen zien aan de stadsring. “Er zijn heel wat fietspadloze zones zoals Palinghuizen, de Tolhuisbrug, en de Heernislaan. . Fietssuggestiestroken op een ringweg zijn not done. We hebben nood aan verhoogde fietspaden, liefst afgescheiden van de autoweg. Waar dergelijke fietspaden nog niet mogelijk zijn moet de belijning minsten met ribbels aangelegd worden.” De fietsers vragen bovendien dat tweerichtingsverkeer toegelaten wordt voor fietsers in alle straten binnen de stadsring.

De fietstocht van vandaag eindigde aan de nieuwe fietstunnel door de berm van het Dampoortstation. Die opende deze week en zorgt er voor dat er minder fietsers langs de drukke Dampoort moeten rijden.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Wim Van Driessche

    En iedereen wil vooral dat fietsers zich aan de regels houden....

  • Jan Van Gent

    Het is compleet verouderd is op sommige plaatsen sta je soms op een hoofdbaan voor het rood en komt er uit de zijstraat niets van verkeer ook geen voetganger. Dit omdat er zelfs geen detectoren zijn aangebracht. Je laat een zijstraat van een hoofdbaan toch geen groen krijgen als er niemand staat te wachten of wil oversteken. Nu ja circulatieplan verteerd is wel een groot woord bij veel mensen ligt het nog steeds op de maag ! Er wordt minder over geklaagd omdat er toch geen reactie komt.