Exclusief voor abonnees

Een oudere auto herstellen of onderhouden: Hoe krijgen garagisten binnen de stadsring die wagens de LEZ-zone in?

Inge De Wit van het Gents Autobedrijf in de Doornzelestraat.
Wannes Nimmegeers Inge De Wit van het Gents Autobedrijf in de Doornzelestraat.
De invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in Gent komt met rasse schreden dichterbij en dat geeft een handvol garagisten in het stadscentrum kopzorgen. Want hoe geraken oudere wagens tot aan die garage voor een onderhoud of zelfs maar voor het vervangen van een lampje? Zowel de Honda-garage aan de Bargiekaai als de Citroën-garage in de Doornzelestraat bedachten deze oplossing.

De meeste garagisten hebben de voorbije jaren het gebied binnen de stadsring verlaten. Maar toch zijn er nog een aantal autoherstellers én -verdelers overgebleven. En de lage-emissiezone vanaf 1 januari 2020 kan wel eens een groot probleem voor hen worden.

Je hebt 27% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

Kies hier je voordeelperiode:




16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • guido vermeyen

    Legervoetuigen moeten niet naar de keuring, slikken meestal grote hoeveelheden benzine...geen mens kraait daarnaar, en het gelijkvormigheidsattest voor aankoop buitenlandse legervoertuigen...wie controleert dat , de staat ? En waarom geen LEZ zone voor overvliegende vliegers, die vervuilen de stad ook waar ze overvliegen.Ze maken er een potje van...wie verzint die regels eigenlijk, 's nachts in hun dromen ?

  • Cobein Koert

    De groote ... autokeuring is zelfde in Wallonië als in Vlaanderen.... test het en ga gewoon devolgende keer naar daar , je mag dat! Ik doe dat ook wegens dichter bij..

  • Dirk Peeters

    Antwoord: verhuizen. In Leuven hadden ze zelfs een straat ‘’verboden voor gemotoriseerd verkeer’’ gemaakt. De garage voor bromfietsen in die straat, is dan maar verhuisd buiten de ring van Leuven. Tanpis voor automobilisten in de stad.

  • Noella Vancompernolle

    Kurt Billiet, Frankrijk heeft wel degelijk een reglementering met milieuvignetten die ook van toepassing is op buitenlandse voertuigen. Toch even opzoeken mocht je van plan zijn om bijvoorbeeld Rijsel of Parijs binnen te rijden...

  • Erwin Vandriessche

    Alles failliet laten gaan en de stad laten opdraaien voor de kosten met hun onnozele LEZ-zones! Zeker steden die aan snelwegkruisingen liggen en een zeehaven hebben met zware industrie in de buurt! Onnozeler kan men het niet bedenken! De luchtkwaliteit verbeterd aan de stadsgrenzen met betaling??