Drukke baan wordt groene buffer op Muide-Meulestede

De New Orleansstraat is vandaag een verkeersas maar moet een groene buffer worden
Erik De Troyer De New Orleansstraat is vandaag een verkeersas maar moet een groene buffer worden
De wijk Muide-Meulestede krijgt de komende jaren een totale make-over. Straten worden autoluw, parkeerplaatsen gaan naar de rand van de wijk en de belangrijkste verkeersas verschuift van de New Orleansstraat naar de Port Arthurlaan, weg van de woningen dus. De New Orleansstraat moet een uitgestrekte groene buffer worden tussen de stad en de haven.

Op de commissie stedenbouw werden vandaag de toekomstplannen voor Muide-Meulestede uit de doeken gedaan. Het gaat om een visietekst met de grote lijnen, maar niets werd officieel beslist.

Tegen 2023 moet de Verapazbrug een feit zijn tussen de Afrikalaan en Dok-Noord. Die brug zal eindelijk de wijk Muide-Meulestede een pak autoluwer maken. Vandaag is de Voormuide één van de belangrijke in- en uitvalswegen van de stad, hoewel die weg daar helemaal niet geschikt voor is. Dat zorgt voor hinder op vlak van fijn stof en lawaai.

De opmerkelijkste ingreep is het verschuiven van de grote verkeersas van de wijk. Vandaag rijden automobilisten via de New Orleansstraat naar de haven of naar de R4. Die as zal verschuiven naar de Port Arthurlaan, een parallelweg voor zwaar verkeer naar bedrijven als Europort en Rousselot. Om die verschuiving te realiseren zal er wel nog aardig wat onderhandeld moeten worden. Met Vlaanderen bijvoorbeeld die eigenaar is van de New Orleansstraat maar ook met de bedrijven in de wijk.

“Door deze ingreep passeert het doorgaand verkeer verder weg van de woningen”, legt schepen van stadsontwikkeling Sami Souguir Open VLD) uit. “We richten de New Orleansstraat in als een groene buffer. Na de bouw van de Verapazbrug kunnen we ook nadenken over de herinrichting van de Voormuide, de Muidepoort en de Pauwstraat. Als het doorgaand verkeer weg is, is er meer plaats voor voetgangers, fietsers, terrasjes en leven op straat.” Omdat Muide-Meulestede in tegenstelling tot andere wijken geen centraal plein heeft wordt ook gekeken of daar iets aan gedaan kan worden.

De stad wil in de toekomst zo veel mogelijk doorgaand verkeer uit de wijk weren. Om dat te bereiken worden parkeerplaatsen zoveel mogelijk uit de woonstraten gehaald en gegroepeerd aan de rand van de wijk. “Als je wil kiezen voor een leefbare wijk moet men kiezen voor parkeren aan de rand. In de wijk is er nog ruimte voor buurtparkings”, aldus schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

“We willen wel iedereen nog inspraak geven in die plannen. Het is niet de bedoeling om mensen enkel via een folder in bus in te lichten”, aldus Souguir.

De stad rekent ook nog steeds op de Sifferverbinding, tussen de R4 Oost en West. Daar wordt al decennia over gesproken maar het is de vraag of die er ooit komt. “We blijven daar druk op zetten. Minister Weyts heeft voor het eerst in vele jaren gezegd dat hij wil kijken of die tunnel haalbaar is. We mogen dat niet opgeven”, aldus schepen Filip Watteeuw (Groen).

Tijdens het buurtfeest van 18 mei 2019 kunnen buurtbewoners de definitieve versie van deze wijkstructuurschets ontdekken. Iedereen krijgt ook een Muide Meulestede Morgen-krant in de bus.

De omgeving van de Meulestedebrug krijgt een groenzone
Erik De Troyer De omgeving van de Meulestedebrug krijgt een groenzone



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.