Doorgaand verkeer weg uit Brugse Poort

Circulatieplan slot | BRUGSE POORT EN RABOT

In de laatste aflevering van onze reeks rond het Gentse circulatieplan belichten we de Brugse Poort (rode zone) en het Rabot (oranje zone), de wijken waar het minst verandert na 3 april 2017. In de Brugse Poort is één knip gepland, maar het is er wel één die grote gevolgen zal hebben voor de Bevrijdingslaan. In het Rabot haalden de handelaars van de Wondelgemstraat hun slag thuis.

De maatregelen

Ter hoogte van de Bargiebrug wordt de Phoenixstraat afgesloten. Die knip moet er voor zorgen dat de Brugse Poort niet meer als invalsroute naar het Gentse stadscentrum gebruikt kan worden. Wie naar een centrumparking wil, heeft in de Brugse Poort niets meer te zoeken. De wijk zal door die ene knip volledig afgesloten zijn van de andere sectoren waarin de stad wordt opgedeeld. Een volledige knip met vaste paaltjes is onmogelijk. Buslijn 3 en de Gentse taxi's moeten op die plaats namelijk nog voorbijkunnen. Daarom zullen er nummerplaatscannende camera's geplaatst worden. Automobilisten riskeren dus een fikse boete indien ze de knip voorbij rijden.


De Wondelgemstraat behoudt tweerichtingsverkeer. In het oorspronkelijke plan stond er eenrichtingsverkeer ingeschreven, maar na fel protest van de handelaars (meer dan 90% hing een affiche aan het raam) werd het plan aangepast.


De Elyzeese Velden wordt aangepast. De middenberm van de straat zal doorgetrokken worden tot aan de Guldenvliesstraat. Daardoor wordt de doorsteek vanuit de zijstraten van de parallelle weg naast de Elyzeese Velden onmogelijk


Het fietspad van de Elyzeese Velden wordt verbeterd en doorgetrokken tot aan de Phoenixbrug.


Enkelrichtingsverkeer wordt ingevoerd op de Nieuwevaartbrug om te voorkomen dat er langs daar nog sluipverkeer mogelijk is. Men kan er enkel nog stadinwaarts rijden. Door deze ingreep zal het staduitwaartse autoverkeer in de Gebroeders de Smetstraat en de Elyzeese Velden gevoelig verminderen, het doorgaand verkeer gaat er quasi volledig uit.


De Gebroeders de Smet-straat krijgt voor een klein stukje eenrichtingsverkeer - tot aan de Pannestraat - om zo de tram vlot de stad te laten verlaten.


De Wondelgemstraat zal door de voorgaande maatregelen meer verkeer te verwerken krijgen. De Wondelgembrug zal echter enkel nog staduitwaarts gebruikt kunnen worden. Daardoor zal er minder verkeer van het noorden door de Wondelgemstraat rijden.

Wat zijn de gevolgen?

De eerste weken zullen er bijzonder veel boetes uitgeschreven worden ter hoogte van de Phoenixbrug. De handelaars van de Bevrijdingslaan zullen niet meer kunnen profiteren van automobilisten die snel stoppen om inkopen te doen. Of de straat ook van aanzien zal veranderen, is nog af te wachten.


Het Rabot zal weinig tot geen gevolgen ondervinden van het circulatieplan. Al is snel even doorsteken naar de Brugse Poort geen optie meer.

Hoe naar de parkeergarage?

Via de Brugse Poort kan men niet naar de centrumparkings. Via het Rabot kan men naar de as Begijnhoflaan, Opgeëistenlaan- Blaisantvest van waar men naar de parkings in de blauwe zone (Sint-Elisabethbegijnhof-Prinsenhof-Coupure-Ekkergem) en groenblauwe sector (Sint-Lucas-Sluizeken-Ham-Minnemeers) kan rijden.

Het probleemgeval!

De handelaars van De Wondelgemstraat zijn bijzonder opgetogen dat ze hun tweerichtingsverkeer mogen behouden. Dat betekent wel dat er geen oplossing is voor de nationale sport van de Wondelgemstraat: dubbelparkeren. Dat dubbelparkeren veroorzaakt frustratie bij automobilisten en buschauffeurs die hun snelle uitvalsweg geblokkeerd zien.