Dit is niet te missen op Film Fest Gent volgens onze kenners

Lukas Dhont en acteur Victor Polster vorige jaar op het filmfestival van Gent.
BELGA Lukas Dhont en acteur Victor Polster vorige jaar op het filmfestival van Gent.
Film Fest Gent, dat zijn bijna tweehonderd films, concerten, seminaries en evenementen van 8 tot 18 oktober. Een keuze maken tussen dat alles kan voor een leek een overweldigende taak zijn. Daarom vroegen wij aan kenners en fijnproevers welke vertoningen volgens hen onmisbaar zijn op het filmfestival. Dit zijn hun aanbevelingen.
Lukas Dhondt viel zelf in de prijzen in Cannes en zetelde dit jaar in de jury.
AFP Lukas Dhondt viel zelf in de prijzen in Cannes en zetelde dit jaar in de jury.

Lukas Dhondt: File Will Come van Oliver Laxe

Dhont: “Ik heb de film Fire Will Come (originele titel O Que Arde, nvdr) mogen ontdekken in de selectie Un Certain Regard op het filmfestival van Cannes. Daar ben ik vorig jaar nog in de prijzen gevallen met Girl en dit jaar zat ik in de jury. De film van Laxe hebben we bekroond met de juryprijs.”

“Het verhaal speelt zich af in Galicië en gaat over de relatie tussen een moeder en haar zoon. De zoon is net vrijgekomen na een celstraf. De regisseur wil de kijker doen nadenken en wil niet alle stukken meteen op tafel leggen. En zoals de titel verklapt, ontstaat er op een bepaald moment ook een vuur. De film is een visueel spektakel. Het is voor mij nog steeds een mysterie hoe sommige scènes gefilmd zijn. Ik vermoed dat het een combinatie is van documentaire en fictie. Het kan bijna niet anders. Zeker wanneer hij de landschappen en het vuur filmt, lijken de beelden wel uit het nieuws te komen. Dat in combinatie met het feit dat de acteurs lokale mensen zijn die nog nooit eerder op het scherm te zien waren, verhoogt het gevoel van authenticiteit.”

Lees het volledige interview met Lukas Dhondt hier.

Barbara Sarafian houdt van het realisme in de films van Ken Loach.
Kristof Ghyselinck Barbara Sarafian houdt van het realisme in de films van Ken Loach.

Barbara Sarafian: Sorry We Missed You van Ken Loach

Sarafian: “Ik ben fan van de sociale drama’s van Loach. Hij is een vaste waarde en ik hou vooral van het hyperrealisme waar hij van uitgaat. Uit de andere films op het festival kan ik ook royaal selecteren, maar die Loach, die zal ik sowieso zien.”

“Zijn portretten van families en gezinnen herinneren je er telkens aan dat iedereen katten te geselen heeft, waar je ook vandaan komt. Ik hou van de rauwheid van die portretten en van hoe Loach de psychologie van zijn personages uitdiept. De films spelen zich vaak af in het arbeidersmilieu, maar niet alleen zij kampen met de problemen die Loach toont. Het is maar hoe je ze verwerkt en hoe je ermee omgaat. De films gaan niet over mythische dingen, maar over tegenslag, dood, ziekte… Ik vind het boeiend om zo’n portretten te kijken.”

Lees het volledige interview met Barabara Sarafian hier.

Nic Balthazar breekt een lans voor de filmmakers van eigen bodem.
Nic Balthazar breekt een lans voor de filmmakers van eigen bodem.

Nic Balthazar: Al het talent van eigen bodem

Balthazar: “Vroeger was het al veel als er twee of drie films van eigen bodem op een festival stonden. Nu spelen er op Film Fest Gent acht films van Belgische makers. Fantastisch toch? Het maakt me ongelooflijk blij, maar er bestaat altijd een risico dat mooie films niet door de kieren van het grote geweld raken en het publiek niet vinden.”

“Neem bijvoorbeeld ‘The Barefoot Emperor’, de opvolger van ‘King of the Belgians’ waarin Peter Van den Begin in een glorieuze hoofdrol een verdwaasde en verweesde koning van ons land speelt. Die film wordt even krankzinnig als de eerste. Dan hebben we ook Eva Cools, een jong talent met veel panache, die met haar scenario voor Cleo een prijs heeft gewonnen. Vlaamse cinema gaat de moeilijke onderwerpen niet uit de weg. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Muidhond van Patrice Toye. Die film is gebaseerd op een fantastisch boek dat verkent hoe welwillend we durven meegaan met een personage dat behoorlijk foute dingen heeft gedaan. Ook naar de film van Willem Wallyn ben ik erg benieuwd. All Of Us is zijn tweede film, maar tussendoor heeft hij ook series gemaakt zoals het fantastische De 16. Die reeks was een eerlijke, zwarte en cynische ontleding van wat er in de Wetstraat gebeurt en was voor het grootste deel met iPhones gefilmd.”

Lees het volledige interview met Nic Balthazar hier.

Natali Broods is te gast op het filmfestival voor de vertoning van de film Cleo.
RV Natali Broods is te gast op het filmfestival voor de vertoning van de film Cleo.

Natali Broods: Nimic van Yorgos Lanthimos

Broods: “Toen ik het programma van het filmfestival bekeek, vond ik het heel verrassend om een kortfilm te zien staan van de regisseur Yorgos Lanthimos. Hij heeft al een paar zeer knappe langspeelfilms gemaakt, waaronder vorig jaar The Favourite. Dat hij dan tussendoor een kortfilm maakt, vind ik fascinerend.”

“De stijl en het gevoel voor humor van Lanthimos trekken me aan. Hij hanteert een specifieke manier om een verhaal te vertellen, maar al zijn films zijn wel anders. The Lobster, The Killing of a Sacred Deer en The Favourite komen duidelijk van dezelfde maker, maar hij boort telkens andere onderwerpen aan in een nieuwe omgeving. The Favourite is dus compleet anders dan The Killing of a Sacred Deer – misschien wel zijn beste film. Ik vind het heel knap en prikkelend.”

Lees het volledige interview met Natali Broods hier.

Sander De Keere kijkt altijd naar de muziek op het programma.
Wannes Nimmegeers Sander De Keere kijkt altijd naar de muziek op het programma.

Sander De keere: Composer Talk over Chernobyl

De Keere: “Het evenement is een soort seminarie over filmmuziek, een panelgesprek met de IJslandse Hildur Guðnadóttir, die de muziek voor de veelbesproken reeks maakte.”

“Guðnadóttir is bijvoorbeeld naar een ontmantelde kerncentrale gegaan in Litouwen met een sound designer en een klankman. Ze wilde daar horen hoe het is om een nucleaire ramp mee te maken en heeft daarom de klank van die centrale opgenomen. Het is ongelooflijk hoe die geluiden dan muziek worden. De registratie van de geluiden van bijvoorbeeld een turbinehal, wordt ineens een muziekstuk. Op een bepaald moment botsten ze op een deur die een specifieke hoge toon produceerde, dus daar hebben ze ook iets mee gedaan. Ze zoekt de grens op tussen het geluid dat er al is en elektronisch bewerkt geluid. Daarnaast werkt ze ook met een koor, dat heel veel spanning opbouwt met weinig gebeurtenissen. Op de Composer Talk praat ze over hoe ze dat precies heeft aangepakt.”

Lees het volledige interview met Sander De Keere hier.

Film Fest Gent legt dit jaar focus op Spaanse cinema.
FILM FESTI GENT Film Fest Gent legt dit jaar focus op Spaanse cinema.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.