Deelfietsen maken vanaf midden juni intrede in Gent: “Gps-tracker voorkomt ‘strooifietsen’ in de stad”

Schepen Filip Watteeuw (Groen) met de deelfietsen van Donkey Republic en Billy Bike die vanaf deze zomer beschikbaar zijn in de stad.
Gianni Barbieux Schepen Filip Watteeuw (Groen) met de deelfietsen van Donkey Republic en Billy Bike die vanaf deze zomer beschikbaar zijn in de stad.
Twee aanbieders van deelfietsen hebben een vergunning van de Stad Gent gekregen om hun ‘freefloating’ deelfietsen aan te bieden in Gent. Vanaf midden juni verschijnen de eerste fietsen in het straatbeeld. “In overleg met de aanbieders kunnen we zones aanduiden waar het niet toegelaten is om fietsen achter te laten”, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).

In het verleden kreeg de stad al meermaals de vraag waarom ze niet naar het voorbeeld van Antwerpen een eigen fietsdeelsysteem lanceerde. “Het fietsbezit in onze stad ligt sowieso hoger dan in Antwerpen dat bovendien 1,5 miljoen euro per jaar investeert in het systeem. Vandaag zijn er systemen op de markt die ons als stad geen euro kosten”, licht Watteeuw toe.

Twee aanbieders van deelfietsen krijgen een vergunning van de Stad Gent om elk 750 van hun ‘freefloating’ deelfietsen aan te bieden in Gent. Vanaf midden juni zullen fietsen van Donkey Republic beschikbaar zijn en vanaf het najaar zijn de fietsen van Billy Bike beschikbaar. Beide aanbieders zullen niet onmiddellijk starten met 750 deelfietsen, maar de fietsen gefaseerd uitrollen. Exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar in Brussel betalen gebruikers van deelfietsen van Billy Bike 0,18 euro per minuut.

Gps-tracker

“‘Freefloating’ deelfietsen kunnen tegen betaling door iedereen gebruikt worden en om het even waar binnen een bepaalde zone opgehaald en achtergelaten worden. Ze hebben dus geen vaste stallingen. Alle fietsen hebben een zogeheten ‘slim slot’ met Gps-tracker. Hierdoor kunnen ze via een app gelokaliseerd en ontgrendeld worden. In overleg tussen de Stad Gent en de aanbieders kunnen ook zones aangeduid worden waar het niet toegelaten is om fietsen achter te laten en waar het niet mogelijk is om de fietsen te ontgrendelen met de app”, verduidelijkt Watteeuw.

Strikte voorwaarden

Door strikte vergunningsvoorwaarden op te leggen wil de stad problemen vermijden met bijvoorbeeld slecht onderhouden fietsen, hinderlijk gestalde fietsen of een onnodig hoge fietsparkeerdruk. Het vergunningenkader kwam tot stand na een onderzoek van Fietsberaad in samenwerking met de Vlaamse centrumsteden en werd vervolgens aangepast aan de Gentse context. “We willen niet vervallen in situaties, zoals in Rotterdam, waar je ‘strooifietsen’ overal terugvindt in de stad. Er zal ook een permanent nummer beschikbaar zijn waar gebruikers terecht kunnen met hun vragen.”

“Deze fietsen zijn een aanvulling op het aanbod dat in Gent al bestaat. Door de flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid van het systeem, hopen we zo nog meer mensen op de fiets te krijgen”, besluit Watteeuw.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • ERIK ERISHA

    11 euro voor 1 uur fietsen, is wel overdreven