Bouwfirma excuseert zich met 'sneeuwballen'

AANNEMER DRAAIT VOORTAAN DUBBELE SHIFTS NA DEBACLE MET TORENKRAAN

Zaakvoerder Tanguy moest met enkele vrienden twee nachten doorwerken om de 80.000 sneeuwballen op tijd klaar te krijgen.
WN Zaakvoerder Tanguy moest met enkele vrienden twee nachten doorwerken om de 80.000 sneeuwballen op tijd klaar te krijgen.
Bouwonderneming Maes bood gisteren op een zeer originele wijze haar excuses aan voor de hinder die ze een week eerder veroorzaakte. Door een wankele kraan werd toen alle verkeer op de Dampoort geweerd. Daarom werden de passanten van de Dampoort getrakteerd op 80.000 Gentse sneeuwballen.

"Vorige week woensdag was een bijzonder stressvolle en moeilijke dag", zegt technisch ingenieur Theo Goven. "Er zijn geen draaiboeken voor een dergelijke situatie. Het was ook de eerste keer in mijn carrière dat ik meemaakte dat een kraan zo onstabiel wordt. Gelukkig is alles bij een incident gebleven en is het geen ramp geworden. Al beseffen we natuurlijk ook dat heel wat Gentenaars hinder ondervonden hebben door het afsluiten van de Dampoort."


Om hun excuses aan te bieden, werden gisteren meerdere teams langs de Dampoort geplaatst om Gentse sneeuwballen uit te delen.

Meerdere teams van het bouwbedrijf deelden gisteren sneeuwballen uit aan de mensen die passeerden.
WN Meerdere teams van het bouwbedrijf deelden gisteren sneeuwballen uit aan de mensen die passeerden.

10.000 doosjes

Het bouwbedrijf bestelde er maar liefst 80.000. Goed voor 10.000 doosjes met acht sneeuwballen. "We delen ze enkel uit aan fietsers, voetgangers en automobilisten die voor de rode lichten staan. Zo voorkomen we nog eens files."


Een bestelling van 80.000 sneeuwballen, daar hebben ze in de fabriek van Larmuseau wel even hun handen mee vol gehad. Want de Gentse sneeuwballen worden allemaal met de hand gemaakt én in doosjes gestopt. "Normaal gezien heb ik hier drie mensen in dienst", zegt zaakvoerder Tanguy Serraes, een student-ondernemer. "Maar voor deze speciale bestelling zijn er toch wat extra handen nodig geweest. Gelukkig zijn enkele vrienden vrijwillig komen bijspringen. Niet het produceren zelf was de grootste uitdaging, wel al die sneeuwballen verpakt krijgen. We hadden blanco doosjes, daar moest overal een sticker op en een verpakking rond. We hebben twee nachten moeten doorwerken om het allemaal rond te krijgen. Maar we zijn uiteraard wel blij dat het bedrijf aan ons heeft gedacht. Want voor ons is het mooie, extra promotie." Aan de Dampoort wordt er in de week van 17 december een nieuwe kraan opgesteld. Die zal niet meer aan de zijkant van de werf staan, maar wel in het midden. "We zullen nog met één kraan werken. Om op schema te blijven, zullen we voortaan wel met een dubbele shift werken, dus ook 's avonds", aldus Goven.

Gouden helm

Het bouwbedrijf had ook een verrassing in petto voor Jurgen Gielen. Hij merkte als eerste op dat de kraan scheef stond en verwittigde meteen het bedrijf. "Ik werk al vele jaren in de bouw en toen ik de kraan zag kreeg ik een onaangenaam gevoel. Toen ik het zeker wist ben ik meteen op zoek gegaan naar het nummer van het bouwbedrijf", zegt hij. Jurgen kreeg een mand met Gentse streekproducten en een 'gouden' helm.