Al 1.500 berispingen voor negeren knip

VERWARRENDE NIEUWE VERKEERSSITUATIE JOREMAAIE WORDT AANGEPAST

Aan de Joremaaie hebben de meeste bestuurders het circulatieplan nog niet begrepen.
Foto Wannes Nimmegeers Aan de Joremaaie hebben de meeste bestuurders het circulatieplan nog niet begrepen.
In de eerste week van het circulatieplan hebben 1.500 bestuurders een sensibiliserende brief in de bus gekregen omdat ze een knip genegeerd hebben. Omdat de stad nog even een gedoogbeleid voert is er nog geen enkele echte GAS-boete verstuurd. De meest genegeerde 'knip' blijkt er één aan de Joremaaie te zijn.

De echte test voor het circulatieplan volgt pas volgende dinsdag. Dan beginnen alle scholen weer en zal een pak extra verkeer door of rond Gent moeten. Dan zal er naar schatting een 30 tot 40% extra autoverkeer door of rond Gent rijden. Toch maakte schepen Watteeuw al een voorzichtige eerste balans op van de eerste twee weken.


Tijdens de eerste week zijn er in totaal 1.500 sensibiliseringsbrieven in brievenbussen gevallen. Het gaat om chauffeurs die een knip negeerden. Omdat het stad de eerste maand een gedoogbeleid voert, worden nog niet meteen GAS-boetes uitgeschreven. Zo'n sensibiliseringsbrief versturen duurt vier dagen. Eens men zo'n brief in de bus heeft, kan men er maar beter voor zorgen niet meer betrapt te worden, want dan riskeert men wel een boete van 55 euro, gedoogperiode of niet. Een GAS-boete mag men verwachten vanaf tien dagen na de inbreuk.

Joremaaie

De nieuwe verkeerssituatie die massaal genegeerd wordt, is die aan de Joremaaie. Heel wat automobilisten die van het centrum naar de ring willen, slaan daar links af. Dat mag eigenlijk niet. De afslagstrook is er enkel voor bussen en fietsers.


Automobilisten kunnen zo de immer drukke Dampoort vermijden. "Het is blijkbaar een probleem van leesbaarheid. De nieuwe situatie is niet voor iedereen duidelijk. We zullen daar zorgen voor duidelijkere signalisatie. Als het daarna nog nodig is zal er repressief moeten opgetreden worden."


Aan de Dampoort werd de lichtenregeling nog wat aangepast. Daardoor is er een kleine beterschap in de file daar. De avondfile begint er nu rond 16 uur, terwijl ze eerder deze week al een uur eerder bezig was.

Filevrij

"Het is onmogelijk dat de Dampoort volledig filevrij zal zijn. De files die daar komen te staan zouden vroeger elders gestaan hebben, bijvoorbeeld aan de Keizer Karelstraat die door veel bestuurders gebruikt werd als binnenweg. De file is dus verschoven. Ik heb nooit beloofd dat Gent een fileloze stad zou worden", zegt hij.


Voor fietsers is er nog geen enkele GAS-boete uitgeschreven voor het fietsen in wandelstraten. "Ik heb wel de indruk dat er veel meer fietsers het verbod navolgen dan er zijn die het verbod naast zich neer leggen. De situatie is in elk geval beter dan voordien. Dat neemt niet weg dat die boetes nog kunnen volgen", aldus Watteeuw.