Aantal klachten over slechte woningen in Gent stijgt, mobiliteit blijft grootste ergernis

Illustratiebeeld
Wannes Nimmegeers Illustratiebeeld
De Gentse ombudsvrouw heeft in 2018 meer ontvankelijke klachten gekregen over de stadsdiensten. Vooral mobiliteit is een bron van ergernis voor de Gentenaar, al zijn de klachten vaak niet gegrond. Ook het aantal klachten over slechte woningen nam toe in het jaar dat het stadsbestuur in opspraak kwam met slechte sociale woningen.

Huisvestingsmaatschappij WoninGent was vorig jaar verantwoordelijk voor 61 klachten. Dat waren er meer dan het jaar voordien, toen 48 tweedelijnsklachten werden behandeld. De huisvestingsklachten stegen hiermee naar de tweede plaats in een jaar dat het Gentse stadsbestuur moest afrekenen met een schandaal rond de slechte staat van sociale woningen, vooral in de Gentse Sint-Bernadettewijk.

"De aanhoudende stijging van gegronde klachten over WoninGent wijst op een structureel probleem bij de huisvestingsmaatschappij", zegt ombudsvrouw Helena Nachtergaele in het jaarverslag. Het gaat om klachten over de lange wachttijden voor kleine herstellingen of de afrekeningen van verwarmingskosten.

Sommige bewoners moeten het lange tijd zonder warm water of verwarming stellen en er is veelvuldige vaststelling van vocht en schimmel. "De ondertoon in haast alle klachten over deze dienst is dat de huurders zich niet ernstig genomen voelen door het personeel van WoninGent", klinkt het nog.

Mobiliteit

De belangrijkste klachtenbron blijft in Gent evenwel mobiliteit, dat in 2018 verantwoordelijk was voor 331 klachten. Dat waren er minder dan 2017 (448), maar het onderwerp is wel de grootste bron van ergernis. "Er zijn te veel wagens voor een oppervlakte die niet mee vergroot", merkt Nachtergaele op. "Met veel klachten over een tekort aan parkeerplaatsen en retributies als gevolg.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.